Ve vaší poradenské praxi se věnujete problematice identity firem, měst a států. Co si pod tím lze představit?
Ve výzkumu, který realizovala naše firma, uvádí téměř osmdesát procent dotázaných manažerů z 330 ekonomicky úspěšných evropských firem, že hlavním strategickým faktorem úspěchu je vztah zaměstnance k firmě. Jeho předpokladem je právě firemní identita. Jestliže firma nemá identitu, nemá charakter. Jestliže nemá charakter, jde o bezcharakterní firmu. A v ní se špatně pracuje a špatně se s ní spolupracuje. Je třeba dodat, že to samé platí na úrovni města nebo státu.
Jste znám dost nekompromisními názory na manažery. Proč by si vás měli najímat, když je tak tvrdě kritizujete?
Pokud nechtějí, popravdě řečeno mi to vůbec nevadí. Snažím se spolupracovat s lidmi, kteří mě inspirují a od nichž se i rád učím. Manažeři v Česku i na Slovensku trpí chorobou HVP, což je zkratka pojmu „hloupost vyvolaná pozicí“. Projevuje se mimo jiné i ztrátou rovnováhy mezi sebevědomím a pokorou. Navíc prostředí managementu je plné mýtů, halucinací a bludů, které jsou udržovány různými manažerskými příručkami a mnoha poradenskými společnostmi. Jakmile firma začne používat stále víc a víc moderních metod řízení, je to znamení, že se blíží její konec. Čím více moderních metod řízení, tím nešikovnější management.
Jaký je váš názor na současné elity v následnických státech bývalého Československa?
Asi se ptáte na ty figurky, které se potulují po korporátní a politické scéně, které jsou elitní jen tím, že jejich touha být nahoře je větší než jejich schopnosti a jejich úspěch je proto často přímo úměrný míře jejich morálních kompromisů. Nevadí mi, že jsou mezi nimi křečkové, ale vadí mi, jestliže z nich děláme orly. Ale možná je to výsledek evolučního procesu, kdy se příroda posouváním vzhůru po společenském žebříčku zbavuje těch, kteří by dole, kde probíhá život, škodili.
V dřívějších rozhovorech jste uvedl, že dnešní krize není krizí ekonomickou, ale krizí hodnot a morálky. Tuto skutečnost si uvědomuje kde kdo, ale máte návod, jak ji překonat?
Fungování peněžního systému je založené na jedné jediné větě: non aes sed fides. Ne kov, ale důvěra. Index důvěry ovšem stále klesá a zůstává chladný kov. Důvěra sublimuje, protože jsme přestali věřit v dobro a zlo. Myslím si, že nemorální společnost není ta, kde panuje nemorálnost, ale ta, v níž je zlo akceptované v jakékoli podobě. A to je současný stav. Řešením je nekompromisní rozlišování mezi dobrem a zlem. Přitom je třeba říct, že pro fungování jakéhokoli sociálního systému je trestání zla mnohem důležitější než odměňování dobra. Sociální normy jsou totiž podmíněné, což znamená, že si lidé říkají: pokud je nedodržuje on, nemusím ani já.
Řada filozofů a politologů hovoří o konci civilizace, přirovnává současný svět k antickému Římu. Co bude podle vás dál?
Civilizovanost se podle mého názoru neměří výškou budov a šířkou komunikací, ale hloubkou vztahů. My dnes zažíváme krizi vztahů, krizi srdce. Chceme-li krizi léčit racionálními nástroji, nebudeme v léčbě úspěšní. Nevyléčená krize srdce může mít zanedlouho podobu nikoli ekonomickou, ale podobu vnitrodruhové agrese, agrese člověka proti člověku. Náznaky již vidíme, ale zatím jim opatrně říkáme šovinismus, nacionalismus a terorismus. Jejich akcelerace ale znamená konec civilizace jakkoli definované.
Evropská unie podmínila pomoc Kypru zdaněním úspor v bankách. Jaký je váš názor na takový kontroverzní zásah do soukromí ze strany EU?
Kypr je jenom další kamínek do mozaiky, která svědčí o tom, že míra centralizace kompetencí Evropské unie je dnes příliš malá na to, aby dokázala řídit sama sebe jako celek a příliš velká na to, aby se mohly samostatně řídit její části. Jde o centralizaci úplně špatnou, zbytečnou a škodlivou. Je zřejmé, že EU dnes nefunguje optimálně. Ona však nefunguje optimálně z jednoho jediného a jednoduchého důvodu. Tím důvodem je, že neexistuje jeden jediný důvod, proč by optimálně fungovat měla. Zdá se mi, že další pokusy o udržení dnešní podoby EU vykazují znaky nekrofilie.
Ing. Vladimír Synek, CSc., je ředitel společnosti Corporate Consulting Group, s.r.o., a nositelem ocenění Prominent ekonomiky Slovenské republiky. Zabývá se problematikou vztahu mikromotivace a makrochování sociálních systémů. Je autorem projektu Štátna identita SR a mnoha článků a rozhovorů, které otevřeně pojmenovávají a odkrývají tabuizovaná témata v oblasti řízení firem a společnosti.