Zájemců o homeoffice přibývá, tuzemské firmy jsou ale podezřívavé

17. 2. 2014

Sdílet

 Autor: © Irina Zolina - Fotolia.com
Zatímco před pěti lety lidé pracovali běžně u kuchyňského stolu a zaměstnání tak od domova příliš neoddělovali, v poslední době věnují mnohem více pozornosti vytvoření ideálního a separátního pracovního zázemí.

V posledních letech výrazně přibývá Čechů, kteří hledají zaměstnání s možností práce z domova. Jedná se zejména o matky na rodičovské dovolené nebo osoby, které do zaměstnání musejí dojíždět více než hodinu. Ačkoliv celosvětově tento trend prudce narůstá, tuzemské společnosti přesto umožňují homeoffice spíše lidem na vyšších postech a preferují mít nad zaměstnanci a jejich výkony dohled.

 

Homeoffice snižuje firmám náklady

Přestože v Česku společnosti nabízejí homeoffice méně často než v zahraničí, lidé o práci z prostředí domova projevují stále větší zájem. Jev dokládají i údaje Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj. Podle nich by měl v celosvětovém měřítku počet zaměstnanců v režimu homeoffice dosáhnout do roku 2015 téměř 40 %. Progres tohoto trendu pak ve výsledku ovlivňuje řadu pracovních procesů, zázemí i finanční náklady.

 

Jen paranoidní má šanci přežít

„Práci z domova často vyhledávají matky s malými dětmi, lidé dojíždějící do zaměstnání více než hodinu nebo obchodníci, kteří jsou stále na cestách. Práce v režimu homeoffice jim totiž umožňuje efektivně hospodařit s jejich volným časem, a nemusí tak po schůzce cestovat ještě do kanceláře. Komfort v podobě vykonávání zaměstnání z prostředí domova však české společnosti obvykle nabízí spíše lidem s vyšším platovým ohodnocením a na manažerských pozicích," uvádí Ondřej Wysoglad, country manager personální agentury ADECCO spol. s r. o. „Zaměstnavatelé totiž chtějí mít nad výkony zaměstnanců jasnou kontrolu. Z tohoto důvodu práci z domova nenabízí každému a jedná se spíše o jakousi formu benefitu," vysvětluje Wysoglad.

 

V každém bytě bude také kancelář

Spolu s nárůstem zájmu zaměstnanců o homeoffice stoupají podle odborníků i jejich nároky na vybavení pracovního koutu. Důraz je kladen na styl, originalitu a kvalitu. „Zatímco před pěti lety lidé pracovali běžně u kuchyňského stolu a zaměstnání tak od domova příliš neoddělovali, v poslední době věnují mnohem více pozornosti vytvoření ideálního a separátního pracovního zázemí," potvrzuje chování homeoffice zaměstnanců Jana Martínková ze společnosti Activa, která provozuje specializovaný eshop PotrebyProKancelar.cz. 

 

Únik dat je noční můrou

Kromě nutnosti řešit pracovní zázemí má homeoffice pro zaměstnance a společnosti i řadu technických specifik. Zásadním doprovodným faktorem práce z prostředí domova je podle odborníků potřeba zajištění přístupu zaměstnanců k firemní síti. V souvislosti s tím řeší společnosti nejčastěji problematiku dostatečného zabezpečení citlivých firemních dat. „Zabezpečit přístup zaměstnanců na homeoffice k firemní síti je pro každou společnost klíčové. Připojení obvykle probíhá prostřednictvím takzvané virtuální privátní sítě, která umí propojit počítače v rámci uzavřené soukromé sítě, či pomocí vzdálené plochy. Tímto způsobem naopak dojde k propojení dvou počítačů přes internet. Oba přístupy jsou chráněny speciálními hesly. Po připojení zaměstnance na homeoffice do sítě je tak veškerá komunikace šifrována a chráněna před vstupem cizích osob," přibližuje Martin Jirkal ze společnosti Servodata, která dodává informační a komunikační řešení se zaměřením na podnikovou infrastrukturu. „Jako pojistku doporučujeme zaměstnavatelům umožnit zaměstnancům přístup k firemní síti pouze firemním počítačem. Nad vlastním zařízením zaměstnance mohou totiž do jisté míry ztratit kontrolu. Zároveň doporučujeme zaměstnance na homeoffice proškolit v bezpečné práci s daty," doplňuje Jirkal.

bitcoin_skoleni