CFO World: Zdá se, že špatná ekonomická nálada stále přetrvává. Týká se to i investic podniků do systémů ERP? Dívají se firmy na investice ERP jako na náklady, nebo jako na investice do nástroje, který jim přinese vyšší tržby? Jaká jsou očekávání zákazníků na návratnost investice do nového ERP a jaká je realita?
Jiří Šamánek: Především je třeba říci, že ekonomická nálada firem je dosti rozdílná, podle toho, v jakém oboru podnikají. Je velký rozdíl v situaci firem působících například v branži automotive a na druhé straně třeba u společností z oboru stavebnictví. Z naší zkušenosti z posledního uplynulého roku již vnímáme na trhu spíše mírně optimistickou náladu, což se projevilo i v růstu tržeb naší společnosti. Co se týká vašeho dalšího dotazu, zde je třeba říci, že stále je skupina firem, které investici do ERP vnímají do značné míry jen jako náklad (často je to ovlivněno právě tím, že nemají ujasněné představy, k čemu všemu chtějí a mohou ERP využít). Na druhou stranu je znát, že se zvyšuje podíl firem, které jsou již při výběru ERP dobře připraveny a mají poměrně jasné představy o investici do ERP jako o strategickém kroku, který má přinejmenším střednědobý význam a vliv na chod a růst firmy. V těchto případech je potom výrazně jednodušší se dohodnout na celkovém rámci investice. Nasazení ERP i rozjezd ostrého provozu jsou snazší a hladší a od toho se odvíjí i rychlejší návratnost. Ta je totiž přímo závislá na tom, jestli uživatelé dodaný ERP brzy plně uchopí a začnou jej využívat k zefektivnění svých činností, zrychlení procesů a plnění více úkolů než dříve. Potom i poměrně vysoká investice do ERP nemusí být zátěží na řadu let, ale klidně se může vrátit i v řádu měsíců.
Jaké jsou aktuálně nejčastější požadavky na funkce ERP? Setkáváte se v poslední době s nerealistickými očekáváními klientů, jež není možné splnit, nebo uživatelé vědí, co od ERP systémů očekávat?
Myslím, že tytam jsou doby, kdy zákazníci nevěděli, co vlastně chtějí. V dnešní době internetu je naopak evidentní, že zákazníci již zpravidla přesně vědí, co mohou dostat. Problém nastává spíše s tím, že mnozí zákazníci očekávají splnění všech svých požadavků často od systému jiné kategorie. Buď se diví, že vybraný systém není schopen naplnit jejich velké požadavky, nebo naopak tomu, že investice do systému je příliš vysoká. Pokud zákazník chce ušetřit, vše je otázkou kompromisu. Tedy zvolit takový ERP systém, který řeší nejen stávající požadavky, ale umožňuje je ještě dále rozšiřovat. Zda je nutný systém za miliony či desítky tisíc, musí pomoci zákazníkovi. Co se týče konkrétních funkcionalit, po nichž je dnes poptávka, patří mezi ně například sklady, oběh zboží a napojení na e-shopy. Také CRM a Workflow jsou hodně poptávané.
Jsou nějaké zásadní odlišnosti v požadavcích na ERP z veřejné/institucionální sféry?
Potencionální zákazník z veřejné sféry je, na rozdíl od podnikatelské sféry, především velmi konzervativní. Chová se jinak, má jiné požadavky. Neprahne po novinkách ze světa IT. Nejraději zachovává věrnost původnímu softwaru, i tehdy, je-li je technologicky zastaralý. Nebo chce, aby nový software byl tomu původnímu co nejvíce podobný. Typickým zákazníkem z této skupiny je účetní na obecním úřadě.
ČTĚTE TAKÉ:
→ Rozhodne CFO o nákupu ERP skutečně kvalifikovaněji než CIO?
Přinášíme polemický ohlas Stanislava Sýkory, bývalého dlouholetého generálního ředitele producenta podnikových informačních systémů ERP, společnosti Asseco Solutions, a nyní spolumajitele společnosti Inspirie Consulting, na téměř stejnojmennou stať Ireny Prášilové ze společnosti Merck Sharp & Dohme, která je přesvědčena, že finanční ředitel je pro nákupy podnikového softwaru osobou nejpovolanější.
→ HELIOS Orange pro efektivitu řízení odbytu
Na stoletou tradici výroby cihel v Dolním Bukovsku navazuje společnost HELUZ - největší český výrobce cihelných produktů pro hrubou stavbu...