Společnosti, jejichž management dokáže spolupracovat, mají oproti společnostem, kde si každý člen vedení „kope za sebe“, čtyřikrát větší šanci stát se špičkou v oboru. Klíčová je zejména spolupráce šéfa IT, který si často se zbytkem managementu příliš nerozumí. V nejlépe spolupracujících firmách loni rostly tržby o více než 5 % a tyto společnosti patří mezi čtvrtinu nejlepších ve svém oboru. Ukázal to již 5. ročník globálního průzkumu Digitální IQ, který provádí poradenská společnost PwC.
Šéf s nejvyšším digitálním IQ moderuje diskusi...
Průzkum PwC „Digital IQ“ každoročně zkoumá, jak dobře dokážou firmy pracovat s technologiemi a využít je k co nejefektivnějšímu fungování své organizace. Na základě zkušeností u řady klientů se totiž ukázalo, že schopnost správně využít moderní technologie je mnohem důležitější než výše rozpočtů na tyto technologie nebo možnost mít nejnovější technologické novinky. Firmy s nejvyšším digitálním IQ využívají informační technologie k adaptaci na nové podmínky a k vymýšlení nových obchodních modelů, zejména v oblasti mobilních a cloudových řešení.
„Šéf IT ve firmách s nejvyšším digitálním IQ spíše moderuje diskusi o směřování firmy za pomoci nejmodernějších technologií, než aby byly pouze jeho agendou. Sociální média, mobilní kanály, datové analýzy či cloudová řešení umožňují vznik zcela nových obchodních modelů. O jejich zavedení ve firmě však vždy rozhoduje právě nejvyšší management,“ upozorňuje Patrik Horný, partner v oddělení Transformací PwC ČR.
Firmy s nejvyšším digitálním IQ:
* Mají propracovanou strategii na několik let dopředu, která je úzce provázána se strategií IT
* Jsou agresivnější v strategických kapitálových investic do IT v podobě fúzí či akvizic nebo vstupů na nové trhy
* Agresivněji investují do vznikajících technologií, vč. mobilních a cloudových řešení či sociálních sítí
* Upřednostňují mobilní platformy
* Více zapojují zaměstnance a klienty do využívání mobilních platforem a sociálních sítí
* Mají propracovanější přístup k organizaci, měření a řízení inovací
* Dokážou rozlišit různé požadavky různých lidí na IT, např. s ohledem na věk zaměstnanců
„Analýza výsledků průzkumu, který jsme dělali mezi inovativními českými firmami, ukázala, že jsou optimističtější ohledně svého vývoje než zbytek trhu a například více pracují se sociálními médii. Růst tržeb očekávají tři čtvrtiny těchto firem,“ dodává Patrik Horný.