Hlavní navigace

Počítačová hra FactOrEasy může analyzovat schopnosti rozhodování manažerů

5. 12. 2017

Sdílet

 Autor: © Aurielaki - Fotolia.com
Počítačová hra FactOrEasy simulující provoz a řízení podniku přinesla první poznatky. Mezi ty nejzajímavější patří rozdíl mezi českými a zahraničními manažery. Čeští manažeři ve většině případů nemají promyšlenou koncepci, jak ve hře postupovat. Obratně se ale s krizovými situacemi vypořádávají díky schopnosti improvizovat. Manažeři na západ od našich hranic mají strategii častěji promyšlenou. Po ukončení výzkumu dokázali popsat, kdy svou strategii museli upustit nebo kdy jim přestala vycházet.

FactOrEasy zprvu vypadá jako zábavná počítačová hra, vzdáleně se podobající stolní hře Monopoly. Nakupuje se v ní, prodává, vydělává i prodělává. V této hře ale člověk není závislý na štěstí a hodu kostkou, ale na vlastním úsudku, postřehu a zkušenostech. V programu se skrývá mnoho strategických a ekonomických teorií, které věrně simulují tržní prostředí. „Hra FactOrEasy je v podstatě simulací výrobní firmy. Účastník nakupuje materiál, vyrábí produkty a prodává je,“ shrnuje základ simulátoru řízení firmy Magdaléna Prunerová ze vzdělávací společnosti MgC Group, která využívá hru, vyvinutou Českou zemědělskou univerzitou za podpory TAČR grantů, v rámci rozvojových programů pro manažery.

 

Do výzkumu se zatím zapojilo zhruba tisíc zájemců. „Překvapuje mě, že v České republice je, v porovnání se zahraničím, větší část lidí, kteří po odehrání hry nejsou schopni popsat strategii, kterou použili. Testovací zájemci na západ od našich hranic jsou nejen schopni popsat strategii, ale také identifikovat moment, kdy tu strategii buď opustili, nebo jim přestala vycházet,“ shrnuje jeden z hlavních závěrů Magdaléna Prunerová.

Menší část dobrovolníků si pak, kromě hry FactOrEasy vyzkoušela i hojně využívané osobnostní testy MBTI a DISC. Pětadvacet testujících se přihlásilo samo, nejednalo se tedy jen o vrcholové manažery, pro které je hra primárně určena. Ti tvořili jen asi třetinu testujících, další třetina dobrovolníků byli odborníci na určitý obor a poslední část tvořili studenti magisterských a doktorandských studijních programů. Z podobnosti výsledků hry a osobnostních testů byl překvapen i Václav Švec z České zemědělské univerzity v Praze, která také na vývoji hry pracuje: „Výsledky FactOrEasy se velmi podobaly výstupům dotazníků MBTI i DISC. Testovaní zájemci potvrzují, že rysy chování, které vzešly z testu, se u nich skutečně objevují. Ať už jde o faktory, které jim v rozhodování brání, nebo pomáhají.“

 

Už teď chystá MgC Group další rozvoj hry FactOrEasy. Bude testovat další zájemce, aby získala reprezentativnější vzorek uživatelů. Hledá také firmu, která by měla zájem zapojit se do pilotního testování a zjistit schopnosti rozhodování u svých zaměstnanců ideálně v rámci manažerského rozvoje vyššího nebo středního managementu.

Byl pro vás článek přínosný?