Hlavní navigace

Dobrá nálada spotřebitelů nabírá na síle

25. 10. 2016

Sdílet

 Autor: © FotolEdhar - Fotolia.com
Nálada v české ekonomice překročila úroveň předchozího měsíce o čtyři desetiny bodu. Souhrnný indikátor důvěry se v říjnu vyšplhal na 97,5 bodů (bazický index). Zatímco spotřebitelé pocítili meziměsíční zlepšení, mezi podnikateli se situace nezměnila. Informace o náladě v české ekonomice aktuálně zveřejnil Český statistický úřad.

Nová data zveřejněná Českým statistickým úřadem ukazují, že mezi českými spotřebiteli je dobré nálady téměř na rozdávání. V říjnu se indikátor spotřebitelské důvěry vyšplhal na 108,9 bodů (bazický index). Rozdíl oproti historickému maximu (leden 2016), které odpovídá rovným sto deseti bodům, je takřka minimální. Ve srovnání s předchozím měsícem i předchozím rokem jsou nyní spotřebitelé spokojenější. Otázka financí a nezaměstnanosti je netíží více než v září. Kostlivcem ve skříni teď nejsou ani ceny. Uvidíme, zdali více diskutované téma růstu spotřebitelských cen v závěru letošního roku začne obavy spotřebitelů přiživovat.


Příliš mnoho nechybělo k překonání dosud nejlepší nálady v letošním roce ani podnikatelům. Indikátor důvěry podnikatelů se sice meziměsíčně nezměnil (setrval na úrovni 95,2 bodů), od lednového maxima jej však nyní dělí už jen necelý bod. Průmyslníci, jakožto nepostradatelná část české ekonomiky, však hýří optimismem méně než před měsícem. Českým průmyslníkům začíná dělat stále větší starosti nedostatek zaměstnanců. Ani tato bariéra však minimálně po zbytek roku nenaruší jejich představy o situaci na poli zaměstnanosti a výrobní činnosti. Za novou pracovní sílu si ale budou muset připlatit.


Stavaři se potýkají především s problémem nedostatku zakázek, celkově se však cítí lépe než před měsícem. Důvěra ve stavebnictví se totiž meziměsíčně zvýšila. K meziměsíčnímu posunu směrem vzhůru došlo také v odvětví obchodu. V odvětví služeb byla situace beze změny.


Z hlediska regionálního srovnání (data za září) hýří Češi větším optimismem než naši sousedé v Rakousku, Polsku i na Slovensku. Naopak za německou úrovní jsme mírně zaostali. Ani nově příchozí data za říjen, která ukazují, že dobré nálady v Česku skutečně přibylo, by neměla současným pořadím nějak výrazně zamíchat. Současná nálada českých spotřebitelů skutečně dokládá, že ekonomice se díky domácí spotřebě daří i v druhé polovině letošního roku.

ICTrocenka

 

Autor pracuje jako makroekonomický analytik ve společnost Moneta Money Bank.

Byl pro vás článek přínosný?