HELIOS Orange pro strojírenskou firmu HAJDO

Není pochyb, že úspěšné fungování moderní firmy si dnes neumíme představit bez komplexního informačního systému, který prostupuje celým jejím provozem.
22. 4. 2014

Sdílet

„Naši firmu HAJDO založil v polovině roku 1990 můj otec s kolegou. Vrhli se na strojírenskou produkci, které se věnovali celý život, zvláště směrovanou na papírenský průmysl,“ vzpomíná Věra Lukáčová, současná spolumajitelka a jednatelka společnosti. Oba pocházeli z prvorepublikových živnostenských rodin. Postupně se podnik o dvou lidech rozrostl na dnešních více než šedesát zaměstnanců. Původní orientaci na papírny během let obohatilo zaměření na celé všeobecné strojírenství – zvláště hydrauliku, pneumatiku, kardany a další, co trh žádá. Máme konstrukční i projektová oddělení. Dodáváme výrobky i do zahraničí.“

 

Úspěch a vize

Zeptáte-li se na tyto zásadní pojmy firemního života, dostane se vám překvapivě prosté, ale velmi moudré odpovědi:

„Za úspěch považuji především fakt, že jsme se ctí ustáli v nelehkých a proměnlivých podmínkách celého toho dlouhého období od roku 1990.“

I do budoucnosti tu mají vizi skromnou jen zdánlivě:

„Chceme dál naplňovat záměr zakladatelů, který vyjadřují jasné pojmy: spolehlivá funkční firma, dobré pracovní podmínky pro zaměstnance, kvalitní produkce. Což samozřejmě předpokládá další rozvoj – nové stroje, nové technologie, nové myšlenky a inovace.“

 

Komplexní informační systém – podmínka nutná

Není pochyb, že úspěšné fungování moderní firmy si dnes neumíme představit bez komplexního informačního systému, který prostupuje celým jejím provozem.

„Snila jsem o něm dlouhou dobu,“ přiznává Věra Lukáčová a vysvětluje proč: „Toky informací v předcházejících roztříštěných jednoduchých systémech byly velmi těžkopádné a časově náročné. Potřebovali jsme informace rychlé, kompletní, aktuální v reálném čase a v jednom místě všem k dispozici.“

 

Volba padla na HELIOS Orange

Někdy kolem roku 2010 se začala zajímat o tyto systémy dostupné na trhu. Z nabídek několika oslovených firem vyšel po výběrovém řízení nejlépe produkt pražské společnosti Asseco Solutions s názvem HELIOS Orange.

„Mimo jiné i proto, že správce naší počítačové sítě spolupracuje s implementátory tohoto systému. Cenové rozdíly mezi nabídkami nebyly podstatné.“

 

Projekt podle zákazníka

Akce začala důkladným auditem firemních procesů v HAJDO.

„Systém HELIOS Orange nám poté na ně přesně napasovali, přizpůsobili jej našim požadavkům,“ pochvaluje Věra Lukáčová. „Na rozdíl od mnohých případů, kdy někteří dodavatelé na svůj systém ´ohýbají´ zaběhlé firemní postupy zákazníka.“

 

Implementace chce trpělivost a čas   

Znamenala především nastavit veškeré toky, účty, adresáře firem a další datové soubory. Každý pracovník musel zvládnout a osvojit si svoji pracovní sféru v kontaktu s novým systémem.

„Během asi čtvrt roku jsme systém ´nakrmili´ základními daty,“ rekapituluje Věra Lukáčová. „Poté následoval ostrý rozjezd celého systému. Zahrnuje skutečně takřka veškerý chod firmy. Začínáme od objednávek přijatých a vydaných, přes výdejky, dodací listy, skladové hospodářství, fakturace přijatá, vydaná, kompletní účetnictví, výroba, tok materiálu, až po evidenci majetku, marketing – adresář firem obsahuje na dva tisíce adres. Pouze mzdy se zpracovávají zvlášť v externí firmě.“

Implementace si vyžádala jisté investice i do hardwaru – výměnu některých počítačů a nový centrální server.

Stejně jako v mnoha jiných případech, nový informační systém se i v HAJDO musel potýkat s jistou nedůvěrou a nelibostí zvykat si na nové věci.

„Zpočátku jsem byla asi jediná, kdo tvrdil, že systém bude užitečný,“ usmívá se dnes Věra Lukáčová. „Trvalo půl roku, než lidé pochopili, co jim přináší. Dnes si bez něj už nikdo neumí provoz firmy představit.“

 

Systém se vyvíjí

Informační systém HELIOS Orange není a nemůže být uzavřený. Věra Lukáčova ve vztahu k němu razí sympatické heslo:

„Jak se my postupně zdokonalujeme při práci se systémem, chceme, aby se zdokonaloval i samotný HELIOS. Musím v této souvislosti zmínit velikou vstřícnost expertů dodavatele při řešení našich požadavků na úpravy a vylepšení.“

 

Přínosy jsou patrné

„Díky novému informačnímu systému jsem firmu dostala někam úplně jinam,“ neváhá dnes prohlásit Věra Lukáčová. A jmenuje některé konkrétní přínosy:

„Deset až dvacet procent úspory času oproti minulosti v dohledávání, přepisování a podobných operacích, které jsme museli provádět v někdejších roztříštěných systémech – zvlášť jsme měli například skladový, zvlášť účetní. Dále: Zásadně se snížila chybovost. Máme nyní vynikající aktuální znalost o všech procesech. Zvláště ve výrobě je cenná přesná evidence, dokladovost i informovanost zaměstnanců - všech z jednoho místa stejnou informací. Specielně pro mě je důležitý přístup do systému i on line z dálky, z domova, z dovolené. Nesmírně operativně tak mohu vyřešit každý problém v každou dobu.“

 

Správná volba

Závěrem můžeme konstatovat, že nasazení informačního systému HELIOS Orange se společnosti HAJDO v Litovli patří bez nadsázky k ukázkovým příkladům optimální aplikace programů řady HELIOS ve firmě dané velikosti a zaměření.

 

-HJ-