Digitalizace (III): SMB v digitální smršti

Potíže se zvládnutím digitálních technologií, které se stávají v byznysu nutností, mohou mít ale nepříznivý dopad především na malé a střední firmy.



Potvrzuje to ostatně i průzkum Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP ČR). Ten uvádí, že jen 48 % malých firem ale považuje své digitální znalosti potřebné pro podnikání za dobré.

 

Digitální revoluce se odstartovala, a pokud nebudou malé firmy připraveny, nepřežijí příštích deset let. Nutnost zvládnout digitální technologie se bude týkat i oborů, které se dnes za technologické nepovažují. Blíží se doba, kdy klempíř nebo kominík předtím, než vylezou na střechu, použijí drony. Instalatér, který zapojí chytrou domácnost, bude muset zákazníkovi vysvětlit, jak si bude na dálku ovládat topení nebo bezpečnostní kamery.

 

Maloobchodník bude nakupovat rovnou z výrobní linky, a pokud nenabídne svým zákazníkům zboží přes aplikaci, přijde o klientelu. Stejně jako malý řemeslník, který nebude dohledatelný pro mladou rodinu přes chytrý telefon. Farmy budou běžně využívat drony kontrolující pole, stejně jako agriboty, které budou hnojit, sázet či plít.

Malé firmy jsou zmatené, protože pojmy jako „průmysl 4.0“ berou jako něco, co se bude týkat hlavně velkých producentů. Mnohé se tak domnívají, že se jich nové technologie prakticky nedotknou. Je proto namístě, že menším subjektům pomohou zorientovat se i profesní organizace.

 

Třeba AMSP ČR spouští vlastní edukační aktivitu zaměřenou na využívání digitálních nástrojů v malém byznysu – Rok digitálního podnikání 2019. Tato aktivita tak doplňuje klíčovou vládní koncepci Digitální Česko. „Neustále v médiích čteme o inovacích budoucnosti, ale realita v českých firmách je úplně jiná. Firmy nevyužívají ani technologie, které mají k dispozici už nyní. Naším cílem je toto změnit,“ říká k tomu Filip Dřímalka, hlavní expert projektu v AMSP ČR.

Úvodní foto: (c) vitstudio - Fotolia.com

« předchozí článek další článek »








Komentáře