Jiří Hub, CFO Asseco Solutions: Finance a marketing jsou dvě strany jedné mince

11. 2. 2010

Sdílet

„Dobrý finanční ředitel nesedí na penězích jako žába na prameni, ale snaží se dělat jejich prostřednictvím další peníze,“ říká Jiří Hub, finanční ředitel v Asseco Solutions Česko.

Finanční ředitel společnosti o dvou stech padesáti zaměstnancích a současně marketingový ředitel společnosti s pěti sty padesáti zaměstnanci. Že by toto vše najednou dokázal zastat jediný člověk? Dokáže. Jmenuje se Jiří Hub a první z uvedených pozic zastává v softwarové společnosti Asseco Solutions Česko, dříve LCS, a druhou v nadnárodním česko-slovenském Asseco Solutions. O tom, jak se vše dá stihnout, jak oba náročné posty propojit a vůbec o pohledu finančního ředitele na svět kolem něj jsme si s Jiřím Hubem povídali ve čtvrthodince, kterou se nám podařilo najít mezi poradou vedení a schůzkou s auditory.

Jiří Hub Jaké životní cesty můžou člověka přivést na pozici finančního ředitele a jak tomu bylo konkrétně u vás? 

Cest k pozici finančního ředitele může být určitě hodně. Ta moje byla vcelku přímá. Studoval jsem mezinárodní obchod se zaměřením na marketing na Vysoké škole ekonomické v Praze a ještě při studiích jsem nastoupil do Asseco Solutions, tehdy samozřejmě ještě pod názvem LCS. Byl jsem v téhle firmě vůbec prvním pracovníkem marketingu. Zakládal jsem tady marketingové oddělení a současně jsem na základě svých zkušeností psal diplomku na téma „Analýza trhu informačních systémů“. Jenže po čase si tehdejší generální ředitel Jan Přerovský uvědomil, že mám ekonomické vzdělání a přišel za mnou s otázkou, jestli bych nechtěl dělat finančního ředitele. A vzhledem k tomu, že pracovat s čísly mě odjakživa bavilo, na nabídku jsem kývl. 

Co je podstatou vaší práce, jaké máte kompetence? Jsou v každé firmě stejné nebo vždy poněkud jiné? 

Ačkoli by se to v oblasti financí mohlo zdát, není podle mého názoru práce finančního ředitele ve dvou firmách stejná. Je to tím, že člověk si svou pozici sám dotváří k „obrazu svému“. Podstatou mojí práce je zajistit, aby byla firma finančně zdravá a aby čísla vypadala tak, jak si majitelé přejí. Ovšem někdy mám spíš pocit, že mým hlavním úkolem je odevzdat včas příslušné podklady na burzu. 

Které problémy při své práci nejčastěji řešíte?

Opravdu dost různorodé. Nejčastěji asi ale ty, jež vyplývají z nedostatku citu pro finance u některých lidí z mého okolí. Což mi samozřejmě připadá naprosto „nelogické“.

 A co vám naopak přináší ve vaší práci potěšení?

 Mám velké štěstí, že mám současně dvě kompetence – finance a marketing. Ačkoli se to může zdát neslučitelné, mně obě tyto oblasti do sebe velmi dobře zapadají a dá se říci, že mi „udržují“ duševní zdraví. Marketing je kreativní, zatímco finance jsou spíše konzervativní obor. A jedno s druhým se může ovlivňovat. Držím se myšlenky, že dobrý finanční ředitel nesedí na penězích jako žába na prameni, ale snaží se dělat jejich prostřednictvím další peníze. A právě dobrý strategický marketing je mu při této snaze velmi užitečným pomocníkem.

Potýkáte se často se stresem nebo jde o v podstatě o klidnou práci? Třeba ve srovnání s obchodním ředitelem či s ředitelem vývoje a podobně... 

Ha, ha, ha… Opravdu se nemohu upamatovat, kdy za poslední dva roky bych svou práci mohl, byť jen na pár dní, nazvat klidnou… Finance mají určité zákonitosti, mezi něž patří i fakt, že ačkoli termíny odevzdání čehokoli jsou předem známé, podklady vždy docházejí těsně před vypršením příslušného termínu. Nicméně ne, nemohu své povolání označit za stres, spíše za permanentní adrenalin…

S prací ředitelů v jiných oblastech se ovšem neodvažuji srovnávat, každá práce má své… 

Vzpomenete si na nějakou situaci, jejíž řešení vám dalo opravdu zabrat? Nebo je takových ve vaší práci většina?

Právě uplynulé období je klasickým příkladem období, které nám dalo všem zabrat. Během ledna jsme museli uzavřít rok, zpracovat audit našich finančních výsledků a současně s tím ještě zajistit velkou část procesu převodu části podniku, koupeného od naší mateřské společnosti, a sfúzovat s naší dceřinou společností, kterou jsme koupili od naší sesterské společnosti. Opravdu doufám, že takových období nebude v mojí práci většina…

Jak byste si představovali pro sebe či pro člověka na této pozici ideální podřízené a jak ideálního šéfa? Máte takové?

V obou případech zejména jako komunikativní lidi, otevřené a upřímné. Jsem zvyklý otevřeně komunikovat a totéž očekávám i od lidí kolem sebe. U podřízených navíc oceňuji vlastnosti, jako je loajálnost či osobní zájem dotáhnout věci do konce. A také, pokud se něco nedaří, když dokáží včas říci, jak se věci mají. Protože každý problém má řešení, pokud se začne řešit včas. U šéfa považuji za důležité, jestliže se zajímá o moji práci a dává mi důvěru. Můžu s potěšením konstatovat, že obojí mám. 

Promítá se nějak vaše práce do vašeho soukromí? Nosíte si někdy či dokonce často práci domů?

 Bohužel stále. Práci domů si nosím často a velmi se snažím, aby to nebylo nikdy…

 

 

V roce 2013 se Jiří Hub stal výkonným ředitelem celé společnosti Asseco Solutions (rozhovor s ním přinášíme zde)

 

 

Ilustrační foto: © arahan - Fotolia.com
 

 

ICTS24