Krátce

20. 11. 
Hitachi Energy předvídá investice v energetice pomocí řešení s umělou inteligencí

Společnost Hitachi Energy představila Nostradamus AI, nové řešení pro energetické předpovědi s podporou AI. Toto řešení vytvořené speciálně pro energetický průmysl, poskytuje předpovědi s přesností až o 20 % vyšší než běžné cíle v oboru. Pomáhá optimalizovat investice, obchodní strategie a možnosti výnosů v oblasti energetiky, zároveň zefektivňuje provoz. „Pokročilé předpovědi jsou zásadním prvkem efektivního řízení energetického portfolia společnosti a umožňují provozovatelům a analytikům rychle činit informovaná rozhodnutí napříč jejich podnikáním,“ řekl Massimo Danieli, výkonný ředitel obchodní jednotky Grid Automation ve společnosti Hitachi Energy. „Na základě našich hlubokých odborných znalostí v energetice a datové vědě jsme vytvořili AI engine, který výrazně zrychluje schopnost uživatelů činit datově podložená rozhodnutí, zvyšuje ziskovost jejich podnikání a nabízí flexibilitu, která umožňuje růst v souladu s rozvojem energetické sítě.“

19. 11. 
Diskuse o povinném zařazení druhého jazyka do škol

K tématu se vyjadřuje Pavel Los, ředitel Meridian School of English Česko: Diskuse o zavedení povinného druhého cizího jazyka ve školách poukazuje na zásadní téma – kvalitu jazykového vzdělávání. Angličtina, vyučovaná již od raného věku, hraje klíčovou roli v přípravě dětí na život v globalizovaném světě. Nejde však jen o to, kdy výuku zahájit, ale především o to, jak se jazyky vyučují. Metody výuky by měly být přizpůsobené vývojovým potřebám dětí, aby bylo učení efektivní, zábavné a podporovalo přirozené osvojování jazyka. Namísto zaměření na povinnost zavést další cizí jazyk by měla být pozornost věnována kvalitě a přístupům k jazykovému vzdělávání. Klíčové je vytvořit program, který motivuje a zároveň rozvíjí schopnosti dětí v jejich vlastním tempu. Brzký a nenucený začátek výuky angličtiny může přinést větší úspěchy než pouhé přidání nového předmětu do rozvrhu. Rodiče v tomto procesu hrají významnou roli – jejich zapojení může proměnit učení jazyka ve společný zážitek, který dítě inspiruje a podpoří jeho motivaci. Důkladně promyšlený jazykový program, provázející děti od útlého věku až po střední školu, může být klíčem k jejich budoucím úspěchům ve stále propojenějším a multikulturním světě.

18. 11. 
Vznikl oficiální český překlad GHG Protokolu. Klíčový standard pro vykazování emisí skleníkových plynů je nyní dostupný v češtině

Česká podnikatelská rada pro udržitelný rozvoj (Czech BCSD) vydala oficiální český překlad „Protokolu o skleníkových plynech - standard pro korporátní účetnictví a výkaznictví“ (Korporátní standard GHG Protokolu). Tento základní dokument pro kontrolu emisní stopy a měření emisí skleníkových plynů byl přeložen do českého jazyka na základě licenční smlouvy se Světovým institutem zdrojů (WRI) a Světovou podnikatelskou radou pro udržitelný rozvoj (WBCSD). Jedná se o první oficiální překlad tohoto standardu vydaného již před více než dvaceti lety do češtiny – dokumentu, který má zásadní význam pro podporu dekarbonizačních aktivit českých firem a organizací. „Korporátní standard GHG Protokolu je celosvětově uznávaný standard, který pomáhá podnikům a organizacím měřit a řídit jejich uhlíkovou stopu. Pro malé a střední podniky může být často obtížné orientovat se v komplexních požadavcích na vykazování emisí, které přináší evropská legislativa, jako je například směrnice CSRD (Směrnice o podávání zpráv podniků o udržitelnosti). Český překlad Korporátního standardu GHG Protokolu nyní podnikatelům usnadní tento proces, umožní jim porozumět výpočtu emisní stopy a lépe se připravit na nové regulační požadavky,“ říká Kateřina Šveřepová, prezidentka České podnikatelské rady pro udržitelný rozvoj, Czech BCSD. Korporátní standard GHG Protokolu poskytuje firmám jasnou metodiku, jak efektivně snižovat emise skleníkových plynů, posiluje jejich konkurenceschopnost v hodnotových řetězcích a přístup ke kapitálu a investicím, které jsou stále více vázány mimo jiné i na environmentální kritéria.

13. 11. 
Adyen má nového ředitele pro střední a východní Evropu, stal se jím český manažer Matouš Michněvič

Společnost Adyen, globální platforma pro finanční technologie, používaná českými i světovými firmami, jmenovala na pozici Country Manager CEE Matouše Michněviče. Ten bude mít na starosti rozvoj byznysu společnosti v celém regionu střední a východní Evropy, včetně aktivit společnosti v České republice, na Slovensku, ale také v Polsku. Michněvič přináší do společnosti Adyen své dlouholeté globální zkušenosti z oblasti plateb, inovací a budování strategických partnerství. Jako Country manager bude Michněvič zodpovědný za rozvoj a strategii společnosti Adyen a budování vztahů s klíčovými klienty a obchodními partnery v celém regionu. Také se zaměří na optimalizaci procesů, zavádění platebních inovací uzpůsobených potřebám zákazníků a zvyšování podílu společnosti Adyen na středoevropském trhu.

12. 11. 
Vzniká Česká startupová asociace

Česko potřebuje v podpoře startupů a inovací výrazně přidat. Zatím se ale nedaří prosazovat změny, které by k tomu vedly. Změnit to má nově vznikající Česká startupová asociace. Ta má za cíl zastupovat zájmy českého startupového ekosystému v dialogu s vládou, Parlamentem a politickými stranami. Zaměří se na přípravu kvalitních analýz a konkrétních návrhů legislativních a systémových řešení pro zlepšení českého startupového ekosystému a jejich následné vyjednávání s politickou sférou. Asociaci vede Martin Jiránek, zkušený expert na zákonodárství, politiku a lobbing. Prvními členy Asociace jsou venture kapitálové fondy Credo Ventures, Presto Ventures či Purple Ventures, technologické startupy Keboola, Liftago či Oddin a také další klíčoví hráči startupové komunity – Sparring a Novalia, právní kanceláře zaměřené na technologický sektor, inovační agentura JIC, akcelerátor StartupYard a byznys hub Opero. S desítkami dalších partnerů nyní Asociace jedná.

11. 11. 
GARBE expanduje do Rumunska a posiluje v rámci střední a východní Evropy

Společnost GARBE, specialista na logistické, průmyslové a technologické nemovitosti v Evropě, pokračuje v expanzi v rámci střední a východní Evropy. Novým trhem, na který se firma zaměřuje, je Rumunsko. Ředitelem místní pobočky GARBE se stal Andrei Jerca, který bude zodpovědný za realizaci developerských projektů a s tím spojené průmyslové aktivity na rumunském trhu. GARBE začalo svou expanzi v regionu CEE v roce 2020 pod vedením Martina Poláka, ředitele pro střední a východní Evropu. Po vstupu na trhy České republiky, Slovenska a Polska přichází na řadu právě Rumunsko.

8. 11. 
Nezaměstnanost v Praze v říjnu mírně klesla na 2,8 %, meziročně je na stejné hodnotě

K 31. 10. 2024 evidovala Krajská pobočka Úřadu práce ČR v Praze celkem 28 261 uchazečů o zaměstnání. Jejich počet byl o 502 nižší než na konci předchozího měsíce, ve srovnání se stejným obdobím minulého roku byl vyšší o 453 lidí. Úřadu práce se v říjnu podařilo zprostředkovat zaměstnání pro celkem 2 544 uchazečů, což je meziročně o 32 % více. Pokračoval i zájem o rekvalifikace a kurzy. Úřadem práce bylo letos v rámci aktivní politiky zaměstnanosti podpořeno již 7 720 lidí, z toho 4 705 lidí bylo zařazeno právě do rekvalifikačních kurzů. Celostátní informace o vývoji nezaměstnanosti jsou zveřejněny na: www.mpsv.cz/web/cz/mesicni.

7. 11. 
Marketing společnosti Samsung Electronics v ČR a SR povede Denisa Arslanianová

Marketingový tým společnosti Samsung Electronics se rozrůstá, posiluje, a zároveň má nové vedení, a to v České republice i na Slovensku. Pozici marketingové ředitelky společnosti pro obě země nově zastává Denisa Arslanianová, PR managerkou se stala Veronika Schieblová. Společnost navíc oznamuje novou brand kampaňovou manažerku pro divizi spotřební elektroniky, kterou je Anna Volná, a na pozici brand kampaňové manažerky v divizi mobilních produktů potom nastupuje Ivana Maršáková. Denisa Arslanianová přebrala vedení marketingu v Samsungu v září 2024, ve společnosti působí od července 2022. Na předchozích manažerských pozicích zde, ale dříve také ve společnostech British American Tobacco, Nestlé nebo Marcus & Art, získala bohaté marketingové zkušenosti.

6. 11. 
Nadpoloviční většina zaměstnavatelů už teď zveřejňuje výši nabízené mzdy

Desetina firem vždy a 45 % většinou uvádí v inzerátech výši nabízené mzdy, ukázal rychlý online průzkum personální agentury Předvýběr.CZ mezi stovkou stálých respondentů z řad majitelů a šéfů firem. Říjnová anketa současně ukázala, že zaměstnavatelé nepovažují za správné, že jim unijní směrnice bude ukládat povinnost informovat interní zaměstnance o mzdách ostatních kolegů. Podle 55 % respondentů je transparentní odměňování správný krok, ale jeho zavádění má být rozhodnutím zaměstnavatele. Desetina dotázaných s plánovaným nařízením sice nesouhlasí, ale ani proti němu nemá podstatné námitky. Zásadně proti je 25 % dotázaných.

5. 11. 
Czechitas oslavili deset let, představili Vizi 2030 a nový advisory board

Organizace Czechitas, která již deset let otevírá ženám svět IT a podporuje inovace v českém technologickém sektoru, na slavnostním setkání představila Vizi 2030 a členy svého nového advisory boardu. Mezi nově jmenované členy patří významné osobnosti: bývalá ředitelka Google Taťána le Moigne, členka nejvyššího vedení ČSOB Michaela Bauer, podnikatel a zakladatel Liftaga Martin Hausenblas, regionální ředitel pro Irsko a CEE Munir Nanji z Citibank a europoslankyně Martina Dlabajová. Tento krok je součástí nové kapitoly v příběhu Czechitas s názvem Vize 2030, kdy se Czechitas zaměřují nejen na ženy v IT, ale také chtějí podpořit ženy na jejich cestě do nejvyšších pater firem a zlepšit tím digitalizaci a technologické inovace v Česku.

4. 11. 
Praha hlásí zaměstnance zpět v kancelářích, obsazenost překročila magickou hranici 60 %

Podle průzkumu společnosti Savills European Office Occupancy Rates, prolomila Praha poprvé od pandemie hranici 60 % fyzické obsazenosti kanceláří, ta v říjnu letošního roku dosáhla 61 %. Ve srovnání s rokem 2022 se využití kanceláří zvýšilo dokonce o 23procentních bodů. I s tímto nárůstem se však Praha umisťuje na třetím místě v Evropě, za prvním Madridem (66 %) a druhou londýnskou oblastí West End (63 %). Nejvytíženějším dnem v pražských kanceláří je středa, kdy je fyzická obsazenost na úrovni 66 %. Zatímco v pátek nechodí do práce v evropských městech ani polovina zaměstnanců, v Praze naopak sledujeme nárůst na 53 %.

1. 11. 
Téměř polovina Čechů a Slováků chce pracovat i po dosažení důchodového věku

Podle letošního průzkumu společnosti Amazon je ochota pracovat i po dosažení důchodového věku mezi Čechy a Slováky poměrně vysoká. Většina lidí by ráda pokračovala ve stejné práci a kombinovala čerpání důchodu společně s částečným úvazkem. Společnost Amazon dlouhodobě zaměstnává pracovníky na částečné úvazky napříč věkovými kategoriemi, včetně seniorů. Nejstaršímu zaměstnanci Amazonu je 78 let a ve firmě pracuje již devátým rokem. Výsledky průzkumu, který se zaměřil na populaci v předdůchodovém a důchodovém věku , ukazují, že 43 procent ekonomicky aktivních lidí nad 55 let, kteří ještě nedosáhli důchodového věku, by bylo ochotno pracovat i po jeho dosažení. Dalších 21 procent respondentů ještě není rozhodnuto a tuto možnost zvažuje. Většina (86 %) z těch, kteří chtějí v důchodovém věku pracovat, by preferovala kombinaci pobírání důchodu a práce. Téměř polovina (46 %) z nich by zvolila úvazek větší než poloviční, zatímco čtvrtina (28 %) by volila flexibilní práci podle potřeby. Nejčastější motivací pro práci v důchodovém věku jsou kromě financí i pracovní kolektiv a možnost seberealizace.

31. 10. 
Tým Slevomatu rozšiřuje Romana Trusinová, přichází z Heureka Group

Romana do Slevomatu nastupuje na pozici Product Director. Povede tým produktových manažerů, UX designérů a výzkumníků. Jejím hlavním cílem je dlouhodobě vylepšovat uživatelský zážitek z návštěvy webu, a přispívat tak k růstu společnosti. Své bohaté pracovní zkušenosti Romana nasbírala během patnácti let působení v českých digitálních firmách od malého startupu až po velkou banku. Posledních téměř pět let pracovala jako vedoucí výzkumu v Heureka Group. Ve svém volném čase se věnuje cestování a zážitkům s rodinou a svými dvěma dětmi.

30. 10. 
Starbucks trpí klesajícími tržbami, nový generální ředitel plánuje obrat k lepšímu

Starbucks se několik měsíců potýká se slabšími tržbami. Nový generální ředitel má ale plán, jak situaci zvrátit. Starbucks musí změnit přístup k zákazníkům a naslouchat svým zaměstnancům. Tržby ze stávajících prodejen klesly meziročně o 7 %, což představuje největší pokles od pandemie covid-19 a třetí čtvrtletí poklesu v řadě. Hlavním problémem je oslabená poptávka na trzích, jako je Severní Amerika, kde Starbucks zaznamenal 6% pokles tržeb, v Číně dokonce 14 %. Pod vedením nového generálního ředitele Briana Niccola Starbucks připravuje strategii, která by ji měla vrátit k růstu. Niccol, který dříve působil jako generální ředitel společnosti Chipotle Mexican Grill, se v této společnosti úspěšně vypořádal s podobnými problémy v oblasti prodeje. Cílem iniciativy „Plán návratu ke Starbucksu“ je zaměřit se na prvky, které kdysi odlišovaly společnost od konkurence. Niccol strávil týdny v prodejnách Starbucks a naslouchal zpětné vazbě od zákazníků i zaměstnanců. Z toho, co slyšel, zdůraznil potřebu zjednodušit postupy a znovu se zaměřit na kvalitní kávu. Těchto cílů lze dosáhnout jen s motivovanými zaměstnanci, kteří se nyní potýkají s obtížnými podmínkami, jako jsou nízké mzdy a nedostatek personálu v pobočkách. Konkrétnější kroky k řešení těchto problémů představí Starbucks dnes, kdy zveřejní kompletní finanční výsledky za uplynulé fiskální období.

29. 10. 
DPD bude doručovat vánoční balíčky do 23. prosince

Aby většina dárků dorazila pod vánoční stromeček včas, je potřeba, aby je odesílatelé (před Vánoci typicky e-shopy) předaly DPD k přepravě nejpozději v pátek 20. prosince. V samoobslužných boxech, kam si podle výzkumu Geopost E-shopper Barometer nechává balíčky posílat 35 % Čechů běžně nakupujících na internetu, si je pak bude možné vyzvednout i kdykoliv na Štědrý den, tedy 24. prosince. „V letošní sezóně očekáváme, že zájem o samoobslužné boxy bude ještě vyšší než loni, a to jak během Black Friday, tak před Vánoci. Podle našeho průzkumu E-shopper Barometer jejich obliba v Česku meziročně stoupla o 9 procentních bodů a je vyšší než evropský průměr. Proto počty boxů i výdejních míst dále navyšujeme a do konce roku se dostaneme k 7000 míst po celém Česku,“ říká Miloš Malaník, generální ředitel české pobočky DPD.

Archiv