Krátce - archív

20. 11. 
Hitachi Energy předvídá investice v energetice pomocí řešení s umělou inteligencí

Společnost Hitachi Energy představila Nostradamus AI, nové řešení pro energetické předpovědi s podporou AI. Toto řešení vytvořené speciálně pro energetický průmysl, poskytuje předpovědi s přesností až o 20 % vyšší než běžné cíle v oboru. Pomáhá optimalizovat investice, obchodní strategie a možnosti výnosů v oblasti energetiky, zároveň zefektivňuje provoz. „Pokročilé předpovědi jsou zásadním prvkem efektivního řízení energetického portfolia společnosti a umožňují provozovatelům a analytikům rychle činit informovaná rozhodnutí napříč jejich podnikáním,“ řekl Massimo Danieli, výkonný ředitel obchodní jednotky Grid Automation ve společnosti Hitachi Energy. „Na základě našich hlubokých odborných znalostí v energetice a datové vědě jsme vytvořili AI engine, který výrazně zrychluje schopnost uživatelů činit datově podložená rozhodnutí, zvyšuje ziskovost jejich podnikání a nabízí flexibilitu, která umožňuje růst v souladu s rozvojem energetické sítě.“

19. 11. 
Diskuse o povinném zařazení druhého jazyka do škol

K tématu se vyjadřuje Pavel Los, ředitel Meridian School of English Česko: Diskuse o zavedení povinného druhého cizího jazyka ve školách poukazuje na zásadní téma – kvalitu jazykového vzdělávání. Angličtina, vyučovaná již od raného věku, hraje klíčovou roli v přípravě dětí na život v globalizovaném světě. Nejde však jen o to, kdy výuku zahájit, ale především o to, jak se jazyky vyučují. Metody výuky by měly být přizpůsobené vývojovým potřebám dětí, aby bylo učení efektivní, zábavné a podporovalo přirozené osvojování jazyka. Namísto zaměření na povinnost zavést další cizí jazyk by měla být pozornost věnována kvalitě a přístupům k jazykovému vzdělávání. Klíčové je vytvořit program, který motivuje a zároveň rozvíjí schopnosti dětí v jejich vlastním tempu. Brzký a nenucený začátek výuky angličtiny může přinést větší úspěchy než pouhé přidání nového předmětu do rozvrhu. Rodiče v tomto procesu hrají významnou roli – jejich zapojení může proměnit učení jazyka ve společný zážitek, který dítě inspiruje a podpoří jeho motivaci. Důkladně promyšlený jazykový program, provázející děti od útlého věku až po střední školu, může být klíčem k jejich budoucím úspěchům ve stále propojenějším a multikulturním světě.

18. 11. 
Vznikl oficiální český překlad GHG Protokolu. Klíčový standard pro vykazování emisí skleníkových plynů je nyní dostupný v češtině

Česká podnikatelská rada pro udržitelný rozvoj (Czech BCSD) vydala oficiální český překlad „Protokolu o skleníkových plynech - standard pro korporátní účetnictví a výkaznictví“ (Korporátní standard GHG Protokolu). Tento základní dokument pro kontrolu emisní stopy a měření emisí skleníkových plynů byl přeložen do českého jazyka na základě licenční smlouvy se Světovým institutem zdrojů (WRI) a Světovou podnikatelskou radou pro udržitelný rozvoj (WBCSD). Jedná se o první oficiální překlad tohoto standardu vydaného již před více než dvaceti lety do češtiny – dokumentu, který má zásadní význam pro podporu dekarbonizačních aktivit českých firem a organizací. „Korporátní standard GHG Protokolu je celosvětově uznávaný standard, který pomáhá podnikům a organizacím měřit a řídit jejich uhlíkovou stopu. Pro malé a střední podniky může být často obtížné orientovat se v komplexních požadavcích na vykazování emisí, které přináší evropská legislativa, jako je například směrnice CSRD (Směrnice o podávání zpráv podniků o udržitelnosti). Český překlad Korporátního standardu GHG Protokolu nyní podnikatelům usnadní tento proces, umožní jim porozumět výpočtu emisní stopy a lépe se připravit na nové regulační požadavky,“ říká Kateřina Šveřepová, prezidentka České podnikatelské rady pro udržitelný rozvoj, Czech BCSD. Korporátní standard GHG Protokolu poskytuje firmám jasnou metodiku, jak efektivně snižovat emise skleníkových plynů, posiluje jejich konkurenceschopnost v hodnotových řetězcích a přístup ke kapitálu a investicím, které jsou stále více vázány mimo jiné i na environmentální kritéria.

13. 11. 
Adyen má nového ředitele pro střední a východní Evropu, stal se jím český manažer Matouš Michněvič

Společnost Adyen, globální platforma pro finanční technologie, používaná českými i světovými firmami, jmenovala na pozici Country Manager CEE Matouše Michněviče. Ten bude mít na starosti rozvoj byznysu společnosti v celém regionu střední a východní Evropy, včetně aktivit společnosti v České republice, na Slovensku, ale také v Polsku. Michněvič přináší do společnosti Adyen své dlouholeté globální zkušenosti z oblasti plateb, inovací a budování strategických partnerství. Jako Country manager bude Michněvič zodpovědný za rozvoj a strategii společnosti Adyen a budování vztahů s klíčovými klienty a obchodními partnery v celém regionu. Také se zaměří na optimalizaci procesů, zavádění platebních inovací uzpůsobených potřebám zákazníků a zvyšování podílu společnosti Adyen na středoevropském trhu.

12. 11. 
Vzniká Česká startupová asociace

Česko potřebuje v podpoře startupů a inovací výrazně přidat. Zatím se ale nedaří prosazovat změny, které by k tomu vedly. Změnit to má nově vznikající Česká startupová asociace. Ta má za cíl zastupovat zájmy českého startupového ekosystému v dialogu s vládou, Parlamentem a politickými stranami. Zaměří se na přípravu kvalitních analýz a konkrétních návrhů legislativních a systémových řešení pro zlepšení českého startupového ekosystému a jejich následné vyjednávání s politickou sférou. Asociaci vede Martin Jiránek, zkušený expert na zákonodárství, politiku a lobbing. Prvními členy Asociace jsou venture kapitálové fondy Credo Ventures, Presto Ventures či Purple Ventures, technologické startupy Keboola, Liftago či Oddin a také další klíčoví hráči startupové komunity – Sparring a Novalia, právní kanceláře zaměřené na technologický sektor, inovační agentura JIC, akcelerátor StartupYard a byznys hub Opero. S desítkami dalších partnerů nyní Asociace jedná.

11. 11. 
GARBE expanduje do Rumunska a posiluje v rámci střední a východní Evropy

Společnost GARBE, specialista na logistické, průmyslové a technologické nemovitosti v Evropě, pokračuje v expanzi v rámci střední a východní Evropy. Novým trhem, na který se firma zaměřuje, je Rumunsko. Ředitelem místní pobočky GARBE se stal Andrei Jerca, který bude zodpovědný za realizaci developerských projektů a s tím spojené průmyslové aktivity na rumunském trhu. GARBE začalo svou expanzi v regionu CEE v roce 2020 pod vedením Martina Poláka, ředitele pro střední a východní Evropu. Po vstupu na trhy České republiky, Slovenska a Polska přichází na řadu právě Rumunsko.

8. 11. 
Nezaměstnanost v Praze v říjnu mírně klesla na 2,8 %, meziročně je na stejné hodnotě

K 31. 10. 2024 evidovala Krajská pobočka Úřadu práce ČR v Praze celkem 28 261 uchazečů o zaměstnání. Jejich počet byl o 502 nižší než na konci předchozího měsíce, ve srovnání se stejným obdobím minulého roku byl vyšší o 453 lidí. Úřadu práce se v říjnu podařilo zprostředkovat zaměstnání pro celkem 2 544 uchazečů, což je meziročně o 32 % více. Pokračoval i zájem o rekvalifikace a kurzy. Úřadem práce bylo letos v rámci aktivní politiky zaměstnanosti podpořeno již 7 720 lidí, z toho 4 705 lidí bylo zařazeno právě do rekvalifikačních kurzů. Celostátní informace o vývoji nezaměstnanosti jsou zveřejněny na: www.mpsv.cz/web/cz/mesicni.

7. 11. 
Marketing společnosti Samsung Electronics v ČR a SR povede Denisa Arslanianová

Marketingový tým společnosti Samsung Electronics se rozrůstá, posiluje, a zároveň má nové vedení, a to v České republice i na Slovensku. Pozici marketingové ředitelky společnosti pro obě země nově zastává Denisa Arslanianová, PR managerkou se stala Veronika Schieblová. Společnost navíc oznamuje novou brand kampaňovou manažerku pro divizi spotřební elektroniky, kterou je Anna Volná, a na pozici brand kampaňové manažerky v divizi mobilních produktů potom nastupuje Ivana Maršáková. Denisa Arslanianová přebrala vedení marketingu v Samsungu v září 2024, ve společnosti působí od července 2022. Na předchozích manažerských pozicích zde, ale dříve také ve společnostech British American Tobacco, Nestlé nebo Marcus & Art, získala bohaté marketingové zkušenosti.

6. 11. 
Nadpoloviční většina zaměstnavatelů už teď zveřejňuje výši nabízené mzdy

Desetina firem vždy a 45 % většinou uvádí v inzerátech výši nabízené mzdy, ukázal rychlý online průzkum personální agentury Předvýběr.CZ mezi stovkou stálých respondentů z řad majitelů a šéfů firem. Říjnová anketa současně ukázala, že zaměstnavatelé nepovažují za správné, že jim unijní směrnice bude ukládat povinnost informovat interní zaměstnance o mzdách ostatních kolegů. Podle 55 % respondentů je transparentní odměňování správný krok, ale jeho zavádění má být rozhodnutím zaměstnavatele. Desetina dotázaných s plánovaným nařízením sice nesouhlasí, ale ani proti němu nemá podstatné námitky. Zásadně proti je 25 % dotázaných.

5. 11. 
Czechitas oslavili deset let, představili Vizi 2030 a nový advisory board

Organizace Czechitas, která již deset let otevírá ženám svět IT a podporuje inovace v českém technologickém sektoru, na slavnostním setkání představila Vizi 2030 a členy svého nového advisory boardu. Mezi nově jmenované členy patří významné osobnosti: bývalá ředitelka Google Taťána le Moigne, členka nejvyššího vedení ČSOB Michaela Bauer, podnikatel a zakladatel Liftaga Martin Hausenblas, regionální ředitel pro Irsko a CEE Munir Nanji z Citibank a europoslankyně Martina Dlabajová. Tento krok je součástí nové kapitoly v příběhu Czechitas s názvem Vize 2030, kdy se Czechitas zaměřují nejen na ženy v IT, ale také chtějí podpořit ženy na jejich cestě do nejvyšších pater firem a zlepšit tím digitalizaci a technologické inovace v Česku.

4. 11. 
Praha hlásí zaměstnance zpět v kancelářích, obsazenost překročila magickou hranici 60 %

Podle průzkumu společnosti Savills European Office Occupancy Rates, prolomila Praha poprvé od pandemie hranici 60 % fyzické obsazenosti kanceláří, ta v říjnu letošního roku dosáhla 61 %. Ve srovnání s rokem 2022 se využití kanceláří zvýšilo dokonce o 23procentních bodů. I s tímto nárůstem se však Praha umisťuje na třetím místě v Evropě, za prvním Madridem (66 %) a druhou londýnskou oblastí West End (63 %). Nejvytíženějším dnem v pražských kanceláří je středa, kdy je fyzická obsazenost na úrovni 66 %. Zatímco v pátek nechodí do práce v evropských městech ani polovina zaměstnanců, v Praze naopak sledujeme nárůst na 53 %.

1. 11. 
Téměř polovina Čechů a Slováků chce pracovat i po dosažení důchodového věku

Podle letošního průzkumu společnosti Amazon je ochota pracovat i po dosažení důchodového věku mezi Čechy a Slováky poměrně vysoká. Většina lidí by ráda pokračovala ve stejné práci a kombinovala čerpání důchodu společně s částečným úvazkem. Společnost Amazon dlouhodobě zaměstnává pracovníky na částečné úvazky napříč věkovými kategoriemi, včetně seniorů. Nejstaršímu zaměstnanci Amazonu je 78 let a ve firmě pracuje již devátým rokem. Výsledky průzkumu, který se zaměřil na populaci v předdůchodovém a důchodovém věku , ukazují, že 43 procent ekonomicky aktivních lidí nad 55 let, kteří ještě nedosáhli důchodového věku, by bylo ochotno pracovat i po jeho dosažení. Dalších 21 procent respondentů ještě není rozhodnuto a tuto možnost zvažuje. Většina (86 %) z těch, kteří chtějí v důchodovém věku pracovat, by preferovala kombinaci pobírání důchodu a práce. Téměř polovina (46 %) z nich by zvolila úvazek větší než poloviční, zatímco čtvrtina (28 %) by volila flexibilní práci podle potřeby. Nejčastější motivací pro práci v důchodovém věku jsou kromě financí i pracovní kolektiv a možnost seberealizace.

31. 10. 
Tým Slevomatu rozšiřuje Romana Trusinová, přichází z Heureka Group

Romana do Slevomatu nastupuje na pozici Product Director. Povede tým produktových manažerů, UX designérů a výzkumníků. Jejím hlavním cílem je dlouhodobě vylepšovat uživatelský zážitek z návštěvy webu, a přispívat tak k růstu společnosti. Své bohaté pracovní zkušenosti Romana nasbírala během patnácti let působení v českých digitálních firmách od malého startupu až po velkou banku. Posledních téměř pět let pracovala jako vedoucí výzkumu v Heureka Group. Ve svém volném čase se věnuje cestování a zážitkům s rodinou a svými dvěma dětmi.

30. 10. 
Starbucks trpí klesajícími tržbami, nový generální ředitel plánuje obrat k lepšímu

Starbucks se několik měsíců potýká se slabšími tržbami. Nový generální ředitel má ale plán, jak situaci zvrátit. Starbucks musí změnit přístup k zákazníkům a naslouchat svým zaměstnancům. Tržby ze stávajících prodejen klesly meziročně o 7 %, což představuje největší pokles od pandemie covid-19 a třetí čtvrtletí poklesu v řadě. Hlavním problémem je oslabená poptávka na trzích, jako je Severní Amerika, kde Starbucks zaznamenal 6% pokles tržeb, v Číně dokonce 14 %. Pod vedením nového generálního ředitele Briana Niccola Starbucks připravuje strategii, která by ji měla vrátit k růstu. Niccol, který dříve působil jako generální ředitel společnosti Chipotle Mexican Grill, se v této společnosti úspěšně vypořádal s podobnými problémy v oblasti prodeje. Cílem iniciativy „Plán návratu ke Starbucksu“ je zaměřit se na prvky, které kdysi odlišovaly společnost od konkurence. Niccol strávil týdny v prodejnách Starbucks a naslouchal zpětné vazbě od zákazníků i zaměstnanců. Z toho, co slyšel, zdůraznil potřebu zjednodušit postupy a znovu se zaměřit na kvalitní kávu. Těchto cílů lze dosáhnout jen s motivovanými zaměstnanci, kteří se nyní potýkají s obtížnými podmínkami, jako jsou nízké mzdy a nedostatek personálu v pobočkách. Konkrétnější kroky k řešení těchto problémů představí Starbucks dnes, kdy zveřejní kompletní finanční výsledky za uplynulé fiskální období.

29. 10. 
DPD bude doručovat vánoční balíčky do 23. prosince

Aby většina dárků dorazila pod vánoční stromeček včas, je potřeba, aby je odesílatelé (před Vánoci typicky e-shopy) předaly DPD k přepravě nejpozději v pátek 20. prosince. V samoobslužných boxech, kam si podle výzkumu Geopost E-shopper Barometer nechává balíčky posílat 35 % Čechů běžně nakupujících na internetu, si je pak bude možné vyzvednout i kdykoliv na Štědrý den, tedy 24. prosince. „V letošní sezóně očekáváme, že zájem o samoobslužné boxy bude ještě vyšší než loni, a to jak během Black Friday, tak před Vánoci. Podle našeho průzkumu E-shopper Barometer jejich obliba v Česku meziročně stoupla o 9 procentních bodů a je vyšší než evropský průměr. Proto počty boxů i výdejních míst dále navyšujeme a do konce roku se dostaneme k 7000 míst po celém Česku,“ říká Miloš Malaník, generální ředitel české pobočky DPD.

25. 10. 
Digitask se mění na Aibility a představuje novou AI konzultantku Aimee

Společnost Digitask, která se zaměřuje na využití AI ve firemním prostředí, mění svůj název na Aibility. Současně s rebrandingem představuje nový nástroj v podobě AI konzultantky Aimee. Jejím cílem je vzdělávat české podnikatele v oblasti využití umělé inteligence. Komunikovat s ní lze česky, a to také pomocí hlasu. Do konce roku 2025 si Aibility dává za cíl edukovat prostřednictvím Aimee na milion Čechů. Díky know-how, které Aibility získala mimo jiné pod vedením Filipa Dřímalky, známého propagátora digitálních inovací, dokáže Aimee doporučovat pro konkrétní úkony i komplexní činnosti nejrůznější nástroje AI. Zároveň je i průvodcem pro AI adopci. Díky tomu je Aimee efektivním a kdykoli dostupným prostředkem pro úsporu času a zvýšení efektivity při podnikání.

24. 10. 
Dentons má novou generální ředitelku pro Evropu, stala se jí Wendela Raas z Nizozemska

Společnost Dentons, největší právní firma na světě i v Česku, bude mít od 1. listopadu 2024 novou CEO pro Evropu. Evropští partneři Dentons zvolili Wendelu Raas, která působí v nizozemské pobočce advokátní kanceláře. Ve své nové funkci bude zodpovědná za vedení a strategii evropského regionu, který zahrnuje 23 poboček v 18 zemích Evropy a střední Asie. Wendela v minulosti působila jako vedoucí partnerka amsterdamské kanceláře Boekel De Nerée, která se v roce 2017 spojila se společností Dentons. Je členkou představenstva Dentons pro evropský region a také globálního představenstva, kde zastává funkci místopředsedkyně. Působí kromě toho i jako globální vedoucí sektorové skupiny spotřebitelských výrobků a služeb.

23. 10. 
Sophos oznámil dohodu o převzetí společnosti Secureworks

Společnost Sophos, dodavatel bezpečnostních řešení, zabraňujících kybernetickým útokům, oznámila dohodu o převzetí společnosti Secureworks za 859 milionů dolarů. Zkušenosti a reputace společnosti Sophos jako předního poskytovatele řízených služeb v oblasti bezpečnosti a komplexních bezpečnostních řešení v kombinaci s odbornými znalostmi společnosti Secureworks v oblasti bezpečnostních operací by měly přinést další pokročilá řešení MDR a XDR pro jejich zákazníky v celosvětovém měřítku.

22. 10. 
Mews posiluje svůj tým o Steva Cakebreada

Mews, cloudová SaaS a fintech platforma pro hotelnictví, oznámila jmenování Steva Cakebreada do představenstva společnosti. Cakebread, který vedl finanční týmy společností Salesforce, Pandora a Yext na burzu, přináší bohaté zkušenosti z kapitálových trhů a technologického sektoru. Je také autorem knihy The IPO Playbook: Pohled zasvěcence na vstup firmy na burzu a jak to správně udělat a působil v představenstvech společností Bill.com a SolarWinds. Aktuálně působí ve správní radě společnosti Bill.com, která vstoupila na burzu v prosinci 2019. Dříve byl členem správních rad společností SolarWinds a eHealth. V minulosti pracoval jako finanční ředitel společnosti Autodesk, viceprezident pro finance ve společnosti Silicon Graphics (nyní SGI) a ředitel financí ve společnosti Hewlett-Packard.

21. 10. 
Čeští zaměstnanci oceňují svoje šéfy: umí vést a mají budoucnost

Jedničku za schopnost vést dává svému šéfovi pětina pracujících, podle třetiny lidí si vedoucí zaslouží dvojku. Ukázal to průzkum personální společnosti Předvýběr.CZ. „Propadnout“ svého šéfa nechalo jen šest procent účastníků, devět procent je hodnotilo čtyřkou a tři desetiny lidí známkovali trojkou. Personálka už pár let zjišťuje, jaké faktory mají vliv na spokojenost lidí. Zajímavost práce jako nejdůležitější uvádí 31 % lidí, dobrou výplatu 29 %. Desetina lidí míní, že na spokojenost má vliv i dobrý šéf, jako nejdůležitější uvedli odbornost, zkušenosti a schopnost být oporou týmu. Na 23 % respondentů míní, že za deset let budou zapotřebí víc než nyní. Dvanáct procent si myslí, že lídři budou méně potřební nebo zcela zbyteční ‒ to proto, že se hierarchická struktura ve firmách stane flexibilnější (38 % z těch, jež předpokládají menší význam šéfů), nebo proto, že vedení nahradí umělá inteligence (35 %). Klíčovou schopností budoucích šéfů bude dobrá komunikace a schopnost rozumět lidem (po dvaceti procentech), neustálé vzdělávání (16 %), správné využívání technologií (14 %) a orientace v nových trendech (13 %).

18. 10. 
Kdy přezout na zimní pneumatiky, pozor v Německu!

Blíží se termín přezutí pneumatik na zimní období. V České republice platí zákonná povinnost používat zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března, pokud se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze takové podmínky vzhledem k počasí a povětrnostní situaci očekávat. K přezutí by mělo dojít nejpozději pokud teplota klesá pod 7 °C. V české legislativě platí označení zimních pneumatik M+S (z anglického Mud + Snow), nebo alternativou (M.S, M/S, M&S, nebo MS). V EU byl ale nově zaveden „horský symbol“ („Alpine symbol“), tzv. 3PMSF (Three Peak Moutain Snow Flake) – tři horské vrcholy se sněhovou vločkou (na obrázku), který označuje pneumatiky k použití na sněhu. Výrobci už tento symbol na svých produktech aplikují spolu s označením M+S. Pokud jste pneumatiky kupovali před lety, můžete mít v Německu problém. Od 1. října je povinností mít už pneumatiky 3PMSF. Stanete-li se účastníky dopravní nehody v zimním období a nebudete mít přezuto, počítejte s postihem od pojišťovny, která může krátit výplatu náhrady škody z povinného ručení až o pětinu či plnění zamítnout, budou-li pneumatiky sjeté víc, než je minimální výška dezénu. U vozidel do 3,5 tuny jsou to 4 mm, nad 3,5 tuny pak 6 mm.

17. 10. 
Do TCF Capital Tomáše Čupra přichází nový finanční ředitel Antonín Pfleger

Antonín Pfleger se stal novým CFO investiční společnosti Tomáše Čupra, TCF Capital. Jeho cílem je do šesti let zesedminásobit kapitál společnosti. Antonín Pfleger vystudoval ČVUT v Praze a následně získal mezinárodní titul FCCA pro finance, ekonomii a účetnictví v Glasgow. Do TCF Capital přichází s dvacetiletou zkušeností s mezinárodními fondy, investicemi, M&A či finančním a operativním managementem. Z pozice CFO a člena představenstva v investiční společnosti APS Holding vedl dvanáct let tým stovky profesionálů v 17 evropských zemích a vydával dluhopisy společnosti na pražské burze. Skrze strategické partnerství v Londýně spravoval investiční fondy v České republice, Polsku, Lucembursku či na Kypru.

16. 10. 
Michal Dvorský jmenován CEO společnosti Digitask

Společnost Digitask, jež se zaměřuje na zavádění a využívání umělé inteligence v byznysu, oznámila nástup nového CEO. Této pozice se ujal Michal Dvorský, který přináší bohaté zkušenosti získané během více než 24 let působení v telekomunikačním gigantu T-Mobile Czech Republic, kde zastával řadu vrcholných vedoucích funkcí. Ve své kariéře se soustředil na optimalizaci prodejních kanálů, vedení týmů a implementaci moderních technologií. Digitask plánuje pod Michalovým vedením rozšířit portfolio svých služeb a upevnit pozici na trhu v oblasti AI a digitalizace.

14. 10. 
Stručný komentář k vývoji spotřebitelských cen v září

Autorem komentáře je Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic. „Inflace se dle ČSÚ v září zvýšila. Oproti srpnu, kdy se držela na 2,2 %, se v září index spotřebitelských cen značící míru inflace zvýšil o 0,4 % na 2,6 %. Míra inflace vyjádřená přírůstkem průměrného indexu spotřebitelských cen za 12 měsíců proti průměru předchozích 12 měsíců v září činila 3,5 % (v srpnu 3,9 %). Nízká míra inflace v srpnu se promítla do maloobchodních tržeb, které si polepšily zvýšily se meziročně o 5,3 %. V meziměsíčním srovnání vývoj maloobchodních tržeb stagnoval. Největší vliv na meziroční růst cen měl vývoj cen v oddíle potravin a nealko nápojů. Ty ze srpnového poklesu o 1,8 % v září vyrostly o 0,6 %. Rostly ceny ovoce, (o 2,8 %), zeleniny o 3,1 %, polotučného trvanlivého mléka v srpnu o 20,3 %, a ceny másla dokonce vzrostly na 42,5 %. Zářijový vývoj spotřebitelských cen v oddíle doprava ovlivnily ceny pohonných hmot a olejů – meziročně poklesly o 11,2 %. Rostly ceny dovolených s komplexními službami o 4,0 %. Vylétly i ceny v oddíle bydlení; ceny nájemného z bytu o 6,4 %, vodného o 10,9 % i stočného o 13,4 %. Oproti srpnu spotřebitelské ceny klesly o 0,4 %. To je dáno nižšími cenami v oddíle rekreace a kultura a v oddíle doprava, kde klesly ceny pohonných hmot a olejů o 4,8 %. Průměrná cena benzinu Natural 95 byla v září nejnižší od října 2021, 35,83 Kč/l. V září klesly ceny dovolených s komplexními službami o 20,9 %. Meziměsíční růst zaznamenaly ceny v oddíle potraviny a nealko nápoje. Meziměsíčně rostly ceny másla o 16,0 %, polotučného trvanlivého mléka o 14,1 % či drůbežího masa o 4,1 %. V září se zvýšily ceny v oddíle vzdělávání kvůli začátku školního roku, poplatky v mateřských školách (28,4 %) i za výuku jazyků (5,2 %), školné na základních uměleckých školách (1,4 %), soukromých gymnáziích a středních soukromých školách (7,1 %) či poplatky ve školních družinách (39,6 %).“

11. 10. 
T-Mobile a O2 chrání proti podvodným hovorům díky ochrannému firewallu zdarma

T-Mobile vloni spustil ochranný firewall 2.1. proti podvodnému volání. Letos v létě implementovalo svoje řešení O2. Nově obě společnosti zavedly ochranou funkcionalitu, která pomáhá odhalit podvodná volání mezi oběma operátory. To znamená, když do sítě T-Mobile přichází hovor z O2 čísla anebo do sítě O2 přichází hovor z T-Mobile čísla. Rozhraní celého systému funguje online a obousměrně, a proto je možné zabezpečit mnohem větší část provozu. Vylepšený firewall 2.2. funguje na území celé České republiky a také na Slovensku v síti Slovak Telekom. Spoofing představuje sofistikovanou formu podvodu, kdy podvodník falšuje identitu třetí strany a působí často důvěryhodně. Uživatelům pak útočník s touto falešnou identitou volá a předstírá např. hovor z banky či jiné instituce. Ochranný firewall dokáže rozpoznat, jestli volající číslo není podvržené a může tento typ hovoru provést, a v případě, že se jedná o podvodný hovor, tak jej zablokuje.

10. 10. 
Devcity posiluje tým pro expanzi na českém trhu digitalizace

V Devcity pracuje přes 80 vývojářů a firma působí v Praze, v Brně a od nedávna má zastoupení i v Londýně. Mezi hlavní obchodní činnosti firmy patří dodávky celých expertních týmů do vývoje ke korporátním klientům, zakázkový vývoj softwarů a aplikací a také vývoj v oblasti umělé inteligence. Vzhledem k expanzi na českém i zahraničním trhu se tým Devcity od srpna rozšířil o oblast marketingu, který bude mít dva základní cíle – tvořit dlouhodobou komunikaci značky a digitální platformu komunikace s klienty. Strategie celého marketingu bude postavena na reálných potřebách stávajících a nových klientů. Oblast digitálního marketingu v pozici Chief marketing officer (CMO) nově vede Vilém Terich (na obrázku vpravo) a oblast strategie v pozici Chief strategy officer (CSO) povede Vojtěch Hlaváček.

9. 10. 
Jan Cidlinský byl jmenován regionálním ředitelem Wilo pro střední Evropu

Mezinárodní technologická společnost Wilo oznámila jmenování Jana Cidlinského do funkce regionálního ředitele pro střední Evropu. V této roli bude zodpovědný za řízení operací společnosti ve Švýcarsku, Rakousku a Maďarsku, čímž rozšíří své dosavadní působení v České republice a na Slovensku. Jan Cidlinský působí ve společnosti Wilo od roku 2017, kde vedl českou pobočku a přispěl k jejímu růstu, čímž ji etabloval jako klíčového hráče v oblasti čerpací techniky pro budovy, vodní hospodářství a průmyslové aplikace. Přináší s sebou bohaté zkušenosti z manažerských a strategických pozic, včetně působení ve společnosti Hilti.

8. 10. 
Business Lease má novou manažerku Account týmu

Na pozici Account Team Managerky společnosti Business Lease, specializované na operativní leasing a správu firemních vozových parků, nastoupila Pavla Hybešová. Ta ve firmě, která se nyní stará o 11 800 firemních aut, působí již téměř čtyři roky, naposledy na pozici seniorního obchodníka. Ve své nové roli se chce zaměřit mimo jiné na komunikaci v rámci týmu, napříč týmy a na řízení kvality. S obchodem i fleet managementem má Pavla Hybešová zkušenosti už ze svých minulých působišť. V Pentahotels působila jako obchodní manažerka a v Edenred ČR měla na starosti mimo jiné i flotilu 46 vozů. Obě tyto zkušenosti se jí v Business Lease velmi hodí. Umí si díky tomu také velmi dobře představit, co fleet manager od svého poskytovatele operativního leasingu očekává. Pavla Hybešová vystudovala Ekonomiku a management na Vysoké škole ekonomické v Praze.

7. 10. 
Data & AI divizi BiQ Group nově povede Ján Zajíc

Vystavět samostatnou Data & AI divizi ve společnosti BiQ Group a najít lék na genetické nemoci. To jsou cíle nového ředitele pro data a umělou inteligenci ve společnosti BiQ Group Jána Zajíce. Ten má dlouhodobé zkušenosti s analýzou dat, BI (Business Intelligence), umělou inteligencí a vytvářením nových obchodních příležitostí. Ve společnosti BiQ Group plánuje vybudovat tým expertů, který bude zákazníkům nabízet datová řešení, strojové učení a data science. Jeho ambicí je za přispění datových a AI technologií pomoct výzkumníkům nalézt genové terapie na nemoci, které byly doteď neléčitelné.

1. 10. 
Michal Dvorský novým CEO společnosti Digitask

Digitask, jedna ze vzdělávacích a konzultačních společností, zaměřující se na zavádění a využívání umělé inteligence v byznysu, oznamuje nástup nového CEO. Této klíčové pozice se ujímá Michal Dvorský, který přináší zkušenosti získané během více než 24 let působení v telekomunikačním gigantu T-Mobile Czech Republic, kde zastával řadu vrcholných vedoucích funkcí. Dvorský se ve své kariéře soustředil na optimalizaci prodejních kanálů, vedení rozsáhlých týmů a implementaci moderních technologií, což jej činí ideálním kandidátem pro vedení společnosti Digitask v době, kdy se stále více firem obrací na umělou inteligenci a automatizaci procesů. Michal Dvorský přebírá vedení po předchozím CEO Jiřím Jirmanovi. Zakladatel Filip Dřímalka se ve firmě i nadále aktivně podílí na strategickém rozvoji firmy a inovacích v oblasti digitální transformace.