Před nástupem do společnosti 2N pracoval Jan Pleskot jako regionální ředitel finančního oddělení v regionu střední a východní Evropy ve společnosti Wilo Group. Před touto rolí působil jako finanční senior manažer ve společnosti KPMG Česká republika. Jan Pleskot je členem Mezinárodní komory certifikovaných účetních (ACCA) a členem Komory certifikovaných účetních ČR. „Jsem rád, že se mohu připojit ke společnosti 2N, která má výjimečné technologické schopnosti a silnou pozici na trhu. I přes pandemii zdravě roste a má vysoké ambice. Mým cílem je přispět k dlouhodobému a udržitelnému růstu 2N,“ říká Jan Pleskot. „Odvětví přístupových systémů prochází obrovskou proměnou v důsledku rozšíření IP technologie a společnost 2N je motorem této změny.“
Český výrobce špičkových karbonových rámů pro jízdní kola jmenoval generálním ředitelem Roberta Sadowského (45), bývalého šéfa společnosti Pinarello US. Společnost loni oslavila desáté narozeniny a nechce usnout na vavřínech. Roberto Sadowsky přináší zkušenosti z byznysu na nejvyšší úrovni. Narodil se a vyrostl v Itálii a posledních jedenáct let vedl americké pobočky prestižních italských sportovních značek. V předchozí etapě své kariéry se věnoval oblasti prodeje na všech možných úrovních a získal při působení v USA zkušenosti ve všech aspektech podnikového řízení. Jeho matka je Češka, která jej učila svůj rodný jazyk. „Ambicí společnosti Festka je stát se celosvětově nejvýznamnějším a nejautentičtějším klíčovým hráčem v oblasti luxusních a high-end jízdních kol,“ řekl ke svému jmenování Sadowsky.
Hledání kandidáta se prodloužilo. Technologické firmy jsou neukojitelné a spousta z nich potřebuje desítky vývojářů, které není možné nabrat z místních zdrojů. Proto se využívá kapacit outsourcingových firem ze zahraničí (často z Ukrajiny nebo Ruska). Tento stav bude pokračovat. Pohovory s kandidáty budou probíhat pomocí videokonferencí – je to komfortnější, šetří to čas a proces je diskrétnější. Finální schůzky jsou pak už výhradně osobní. „Neverbální komunikace je pro navázaní vztahu klíčová a není zvykem dělat kariérní rozhodnutí na dálku. Výjimkou je IT obor, kde si obě strany třesou rukou i virtuálně,“ uvádí Havlíček ze společnosti Wolf Hunt. Nedostatek lidí je v oborech IT a u výrobních firem, vedoucích, manažerů a obchodníků. Kromě toho i v mladých oborech, jako je e-commerce.
Snaha o zneužití nejnovější zranitelnosti v Apache Log4j připomíná kybernetickou pandemii. V pátek po odhalení zranitelnosti byly hlášené „jen“ tisíce útoků, během soboty počet útoků vzrostl na 40 tisíc a 72 hodin po odhalení zranitelnosti překročil hranici 800 tisíc! Jedná se o jednu z nejzávažnějších zranitelností posledních let a škody mohou dosáhnout astronomických výšek. V období svátků mohou bezpečnostní týmy reagovat pomaleji, čímž riziko vzrůstá a hackeři s tím mohou kalkulovat. Pokud organizace okamžitě nepřijmou odpovídající opatření, může vzhledem ke složitosti záplatování a jednoduchosti zneužití být tato zranitelnost nebezpečnou hrozbou po mnoho dalších let. Check Point upozorňuje na extrémní nárůst nových variant původního exploitu – více než 60 pod 24 hodin. Check Point od pátku zastavil přes 845 000 pokusů o zneužití zranitelnosti, přes 46 % pokusů mají na svědomí známé hackerské skupiny. Pokusy o zneužití zranitelnosti zaznamenalo přes 40 % podnikových sítí ve světě, v Česku dokonce 51 %! „Jde o jednu z nejzávažnějších zranitelností za poslední roky, šířící rychlostí požáru. V jednu chvíli jsme zaznamenali přes sto hacků za minutu. Nové varianty původního exploitu výrazně zvyšují možnosti, jak mohou hackeři zranitelnost zneužít a obejít tradiční bezpečnostní řešení. Jedna vrstva ochrany proto nestačí a je potřeba využívat pokročilé vícevrstvé zabezpečení,“ radí Daniel Šafář, Country Manager CZR regionu v Check Point Software Technologies.
Red Hat, poskytovatel řešení založených na open source technologiích, který provozuje v České republice své celosvětově největší výzkumné a vývojové centrum, oznámil personální změny v týmu v regionu EMEA. Werner Knoblich, senior viceprezident a generální ředitel společnosti pro region Evropy, Blízkého východu a Afriky (EMEA), se rozhodl ke konci roku 2021 Red Hat opustit. Jeho nástupcem v této funkci bude od ledna známá osobnost IT oboru a Red Hatter Hans Roth, který je v současné době senior viceprezidentem a generálním ředitelem divize Global Services and Technical Enablement.
Společnost Visa spustila celosvětovou poradenskou službu Crypto Advisory Practice, jejímž cílem je pomoci klientům a partnerům pokročit na jejich vlastní cestě ke kryptoměnám. Tato služba přichází ve chvíli, kdy se digitální měny dostávají stále více do povědomí veřejnosti – podle výzkumu, který společnost Visa zveřejnila, je povědomí o kryptoměnách mezi dotázanými osobami s rozhodovacími pravomocemi v oblasti financí téměř všudypřítomné – 94 procent na celém světě.
Podle průzkumu společnosti Accenture patří téměř dvě třetiny řidičů mezi tzv. „sustainability-minded drivers“, řidiče, kteří sebe hodnotí jako velmi nebo extrémně udržitelně smýšlející. Celkem 64 % dotázaných se řadí k řidičům se zájmem o udržitelnost, většina z nich chce, aby jejich další vůz využíval nových zdrojů energie (tzv. NEV, new energy vehicle): elektromobil, hybridní vůz, vozidlo na zemní plyn, plug-in hybrid, palivově flexibilní auto nebo vozidlo na palivové články. „Celkem 53 % řidičů, pro které udržitelnost není tak důležitá, by také dali přednost NEV,“ potvrzuje Martin Paulina, konzultant pro automobilový průmysl v Accenture. Žádná značka není prioritně vnímána jako lídr s globálně nejlepším konceptem udržitelnosti – Tesla má 12 %, BMW a Audi po 11 %. V oblasti servisu nemá 28 % ekologicky orientovaných řidičů jasný názor na nejlepší koncepci udržitelnosti, 97 % řidičů by kvůli ní změnilo značku a 99 % by tak učinilo kvůli větší udržitelnosti servisu a oprav. Udržitelně orientovaní řidiči jsou ochotni za „udržitelný vůz“ zaplatit i vyšší cenu, 63 % přijme spíše funkční než atraktivní design či vůz s nižším výkonem (62 %).
Zpráva Acronis Cyber Readiness Report 2021 informuje, že letos nebylo napadeno jen 20 % dotazovaných společností (vloni 32 %). K rizikovým faktorům patří podceňování nejnovějších hrozeb ze strany IT manažerů (ti typicky nepoužívají vícefaktorové ověřování) a nedostatečné proškolení a zabezpečení vzdálených pracovníků. Přes polovinu společností má falešný pocit bezpečí, pokud jde o „supply chain“ útoky, protože nerozumí jejich podstatě a k ochraně používají pouze tradiční programy:
• Nejčastějším útokem je phishing (58 %), DDoS útoky (40 %), malwarové napadení (36,5 %) a útoky na videokonference (31,5 %)
• 57 % IT manažerů vidí hlavní výzvy v proškolování vzdáleních pracovníků, 50 % v jejich zabezpečení a 44,5 % v zajištění dostupnosti firemních aplikací a sítí.
• Jen 52 % IT manažerů používá vícefaktorové ověřování, 38 % jen na některých účtech a 10 % vůbec.
• Proti „supply chain“ útokům 53 % administrátorů nepoužívá speciální ochranu, 24 % AV/EDR skenování a 18 % si ochranu outsourcuje.
• Při výběru nástrojů IT manažeři upřednostňují antimalware/antivirus (73 %), integrované zálohování & disaster recovery (48 %), patch management (45 %) a RMM nástroje (36 %).
Společnost Mastercard Europe a Europol (Agentura Evropské unie pro spolupráci v oblasti prosazování práva) podepsaly smlouvu o partnerství, na jejímž základě budou koordinovat své cíle při potírání kyberkriminality v evropských zemích. Organizace budou sdílet informace a vyhledávat oblasti, v nichž může vzájemná spolupráce přispět k posílení odolnosti vůči kyberkriminalitě. Agentura Europol členským zemím EU poskytuje podporu v boji s terorismem, kyberkriminalitou a závažnými formami zločinu, včetně zločinu organizovaného. Cílem této podpory je zajistit všem občanům EU co nejvyšší míru bezpečí. Na základě nově uzavřené smlouvy budou Mastercard Europe a Europol spolupracovat při posilování odolnosti evropských zemí vůči kyberzločinu v době, kdy se zvyšuje množství kybernetických hrozeb.
Pokud něco kromě peněz brzdí rozvoj průmyslové automatizace, pak je to česká záliba v improvizaci a operativním zavádění „kreativních“ nesystémových řešení. Podle Josefa Slámy, šéfa české pobočky společnost Renishaw, je improvizace ve výrobním procesu něco jako chyba v Matrixu: nelogický odklon od programu, který vyřeší okamžitý problém, ale dlouhodobě nevede k dobrým výsledkům. Firmám u nás se daří automatizací nahrazovat chybějící pracovní sílu, ale dělají zbytečné chyby. Za tu největší považuje Sláma chápání robotizace jako jakéhosi izolovaného úkonu ve stylu: chybí nám lidi, tak tam dáme robota a ten toho vyrobí víc a levněji. „To ale nemusí znamenat konkurenceschopně. Robotizaci je třeba vnímat jako souvislý tok propojené výroby a ne izolovaně řešit výrobní problémy. Nasazením robota na úzké místo posune úzké místo jinam. Na jiném místě podniku se začnou hromadit přebytečné výrobky, jež nestíhá zpracovat jiné pracoviště.“ Roboty musejí být součástí celého procesu a je třeba výrobu propojit s informačními systémy, vyhodnocujícími a sdílejícími data v reálném čase. CNC obráběcí stroj na základě měřených údajů modifikuje parametry řezných nástrojů. Změřením hotového dílu zjistí velikost opotřebení nástrojů a ví, v jakém stavu jsou obráběcí nástroje. Výsledkem je zlepšená přesnost obrábění dílů, kratší doba nastavení a seřízení procesu a integrace s ostatními systémy.
Pokud jste OSVČ a zvažujete vstup do paušálního režimu (místo daní a pojištění platíte jednu měsíční částku a už o nic se nestaráte, nemusíte vyplňovat a ani podávat daňové přiznání a přehledy pro pojišťovnu), na webu Podnikatel.cz nyní běží poradna zdarma, kde se můžete zeptat odborníků přímo z Ministerstva financí České republiky. Dotazy můžete pokládat samozřejmě i anonymně pod přezdívkou, viz: https://www.podnikatel.cz/poradna/pausalni-rezim/.
Od 1. ledna 2022 převezme oblast facility managementu ve skupině ČSOB Josef Šedivý, který nastoupí na pozici výkonného ředitele a nahradí Zoru Křičkovou. Josef vystudoval VŠE v Praze se zaměřením na informační technologie a manažerské účetnictví. Před nástupem do ČSOB působil ve společnosti Deloitte. Do ČSOB nastoupil v roce 2011 jako manažer informační bezpečnosti. V rámci oblasti řízení nefinančních rizik Josef pracoval jako vedoucí týmu, manažer a od roku 2016 byl ředitelem tohoto útvaru. V roce 2018 se stal ředitelem pro oblast Přímé distribuce s odpovědností za oblast přímého prodeje, digitalizace ČSOB retailu a za služby klientského centra. V roce 2021 působil jako lídr Agilní transformace s misí zavádět a zlepšovat agilní řízení ve skupině ČSOB.
Logistický startup DoDo prochází transformací a po vydařené zahraniční expanzi mění i strukturu. Jako doklad přerodu startupu v mezinárodně firmu vzniká skupina DoDo Group, v jejímž čele bude stát dosavadní CEO DoDo Michal Menšík. Provozním ředitelem skupiny se stává Martin Marek, který dočasně zastane roli CEO pro Českou a Slovenskou republiku. Od svých ambicí DoDo ani v koronavirové době neustoupilo a podařilo se mu značku úspěšně etablovat v Maďarsku, posílit pozici na Slovensku a růst v Polsku a Bulharsku. V rozšiřování služeb za hranice chce firma pokračovat a aktivně připravuje vstup na německý a rakouský trh.
Velký rozhovor s Michalem Menšíkem a Martinem Markem si můžete přečíst na webu Lupa.cz.
Společnost TP-Link oznámila personální změnu na marketingovém oddělení své české a slovenské pobočky. Novou marketingovou manažerkou se stává Jana Křístková. Ta na této pozici oficiálně působí již tři měsíce. Předtím pracovala jako marketingová manažerka společnosti ALSO Group (dříve ABC Data). Zde se vypracovala z funkce Junior Marketing Specialist přes Marketing Specialist na Marketing Manager. Ve své nové funkci bude mít na starosti organizaci marketingových aktivit a propagaci značky TP-Link na českém a slovenském trhu, jakož i komunikaci s médii a koordinaci marketingového oddělení. Ve své nové funkci nahrazuje Terezu Kufnerovou, která odešla na mateřskou dovolenou.
Evropský online prodejce vozů Carvago posiluje své oddělení komunikace. Na pozici Head of PR nastupuje Jan Vavřík, který dříve působil jako tiskový mluvčí O2 Czech Republic a v Carvagu bude mít na starosti kompletní řízení mezinárodní komunikace. Jako Senior Content Manager pak tým posílí Jiří Červenka, který přichází z pozice šéfredaktora webu Euro.cz. Nový komunikační tým se zaměří na podporu probíhající celoevropské expanze Carvago i posílení vnímání značky jako lídra změny a nových standardů při nákupu ojetého vozu online.
Společnost Visa spustila program Visa Eco Benefits, balíček nových produktů a služeb pro vydavatele karet, kteří chtějí své zákazníky motivovat k udržitelnému životnímu stylu. Visa tímto programem pomáhá klientům uspokojit rostoucí poptávku po ekologických produktech ze strany držitelů platebních karet. Balíček Visa Eco Benefits umožní vydavatelům karet Visa rozšířit stávající benefity kreditních a debetních karet o nabídku produktů a služeb zaměřených na udržitelnost. Balíček obsahuje kalkulačku uhlíkové stopy, uhlíkový offset, personalizované vzdělávání zákazníků o podpoře udržitelné spotřeby, udržitelné materiály pro platební karty, příspěvky environmentálním organizacím a odměny pro držitele karet za udržitelné chování.
Důraz na automatizaci průmyslu je zřetelný celosvětově. V českých podmínkách se odehrává ne kompletní výměnou strojů, ale formou upgradu stávajících výrobních technologií. „Cílem je zajistit, aby se v méně lidech dalo vyrábět více nebo alespoň stejně. Trendem je i zjednodušování technologicky náročných úkonů tak, aby je zvládl i krátce zaškolený pracovník,“ říká Josef Sláma, ředitel české pobočky společnosti Renishaw. Největší zájem je o inovativní snímací systémy, kterými lze stroje dodatečně vybavit a modernizovat. Lze tak automatizovat proces výroby od ustavení obrobku přes jeho opracování až po kontrolní měření. „Velký zájem je o bezkontaktní laserovou nástrojovou sondu NC4 s modrým laserem, která poskytuje přesnější měření než klasické dotykové sondy,“ shrnuje Sláma.
Navazuje tak na řadu let trvající působení v Evropě i Severní Americe. Poprvé se v tomto rostoucím odvětví objevil v roce 2012 a do dnešního dne získal podíl 60 % na evropském trhu. Segment palubních kamer, jehož hodnota může – podle průzkumu společnosti Orbis – do roku 2023 překročit 5 miliard amerických dolarů, získává stále větší popularitu. Všechny modely s označením „GW“ nabízejí GPS, Bluetooth a Wi-Fi konektivitu pro přesnou lokalizaci a snadné připojení k chytrému telefonu. Bezplatný softwarový balíček MyNextbase obsahuje aplikaci pro přenos videa, software pro přehrávání, nástroje pro úpravu záznamu a bezplatné cloudové úložiště.
V České republice prodej elektromobilů čtvrtletně meziročně rostl o 18 %, hybridů o 68 %. Hybridní pohon je po benzinových agregátech druhým nejprodávanějším, předskočil diesely, jak uvedlo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Prodej nových hybridních vozů od ledna do října vzrostl o 97 procent na 18 641 aut. Z toho plug-in hybridy rostly o 140 procent na 3213 vozů. Odbyt elektromobilů se zvýšil o sedm procent na 2021 aut. Podle Svazu dovozců automobilů vozy s elektrickým pohonem (hybridy a elektromobily) se na prodejích podílely 12 procenty. Ve třetím čtvrtletí se u nás prodalo 563 elektromobilů a 5787 hybridů (hybrid + plug-in hybrid). „Hybridní pohon je pro dobu, kdy není tolik dobíjecích stanic, ideální. Lze jezdit ekologicky a mít jistotu dojezdu, která plně elektrickým autům chybí,“ říká Milan Beutl, ředitel českého zastoupení Anytime carsharing.
Společnost ChargeUp spadající do skupiny Unicorn, oznamuje akvizici ELEXIM eMobility – divize elektromobility společnosti ELEXIM. ChargeUp tak posiluje svou roli dodavatele komplexních řešení pro elektromobilitu na evropském trhu a tento krok je vyústěním dlouhodobé spolupráce mezi společnostmi. ChargeUp tím rozšíří svou nabídku dobíjecích stanic, které společně se softwarem ChargeUp CPO a ChargeUP ESP tvoří komplexní řešení pro dobíjení elektromobilů na klíč. Zároveň se stává autorizovaným distributorem dobíjecích stanic společnosti Circontrol, Alpitronic a IES Synergy v České republice, na Slovensku a v dalších zemích EU.
Odborníci z oblasti e-commerce očekávají rekordní zájem zákazníků o Black Friday. Podle společnosti Shoptet, která má pod správou přes 28 000 e-shopů, se letošní tržby během tohoto slevového období přiblíží čtyřem miliardám korun. Pro maloobchodníky je to hnací motor prodejů před blížícími se Vánocemi. Letošní svátek slev mnoho prodejců prodlouží z pátku 26. listopadu na celý víkend. „Během Black Friday víkendu očekáváme, že největší zájem bude o hračky, elektroniku a hry na počítače a konzole,“ říká CEO společnosti Shoptet Samuel Huba.
Společnost NortonLigeLock, gigant na poli ochrany proti kybernetické bezpečnosti, vezme pod svá křídla společnost Avast, kterou v roce 1988 založili matadoři bezpečnostních řešení Eda Kučera a Pavel Baudiš. Akcionáři společnosti Avast budou vyrovnáni formou financí a nově vydaných akcií NortonLifeLock. Částka, o kterou se jedná, má být ve výši až 186 miliard korun. Pavel Baudiš se má stát členem představenstva společnosti NortonLifeLock jako nezávislý ředitel. Generálním ředitelem zůstane stávající CEO NortonLifeLock Vincent Pilette a pozici finanční ředitelky má nadále vykonávat Natalie Derse. Generální ředitel Avastu Ondřej Vlček má být jmenován do pozice prezidenta NortonLifeLock a stane se i členem představenstva. Společnost bude mít po spojení dvě sídla, jedno v Tempe v Arizoně, druhé v Praze, a bude kótována na newyorské burze NASDAQ.
Česká leasingová a finanční asociace (ČLFA) bude mít příští dva roky své zástupce v nejvyšším vedení Eurofinas – Evropské federace asociací finančních domů. Do představenstva Eurofinas byli zvoleni Jana Hanušová, předsedkyně představenstva ČLFA a generální ředitelka společnosti ESSOX, a Jaroslav Krutilek, generální tajemník ČLFA. Eurofinas na celoevropské úrovni zastupuje 16 národních asociací sdružujících finanční domy, specializované banky a nebankovní finanční společnosti, leasingové firmy a další finanční instituce. Dohromady v Bruselu zastupuje 490 finančních institucí s objemem financování 1,1 bilionu eur. „Eurofinas řeší na evropské úrovni témata, která jsou členům ČLFA i mně osobně blízká: udržitelné a odpovědné financování, podporu finanční gramotnosti, digitalizaci i zlepšování legislativy. Česká republika dělá v těchto oblastech obrovské pokroky. Nominaci zástupců ČR do představenstva Eurofinas vnímám jako ocenění dobré práce všech členů ČLFA,“ uvedla Jana Hanušová, předsedkyně představenstva České leasingové a finanční asociace.
Česká spořitelna, ČSOB a KB přinášejí od 18. listopadu službu BankID SIGN, zaručený podpis smlouvy nebo PDF dokumentu. Ta garantuje totožnost osoby díky identifikaci bankovní identitou a zpětně lze ověřit, kdo se podepsal. „Zaručený podpis BankID SIGN je přelomová služba, ekvivalent písemné formy právního jednání, který přispěje v rozvoji digitalizace. I proto, že v České republice žádná všeobecně používaná forma digitálního podpisu rozšířená zatím není,“ říká Marek Růžička, výkonný ředitel společnosti Bankovní identita. BankID SIGN ověří klienta bankovní identitou, jednoznačnou identifikací, a vytvoří jednorázový podpisový certifikát pro podpis dokumentu. Digitální podpis může využít každý, kdo má aktivní bankovní identitu v uvedených bankách. Další zaručený podpis plánují zavést ještě letos. BankID SIGN už poskytují firmy Digital Solution a Sefira a doplní digitální službu BankID – bezpečné přihlašování k firemním službám přes bankovní identitu. Tu zavedlo přes 40 firem a další ji chystají. Bankovní identita je pro občany prostředek, pomocí kterého se mohou bezpečně a snadno elektronicky prokázat při používání klientských portálů firem, ale i online služeb státu.
Novým CFO skupiny Packeta, majitele Zásilkovny, je David Soukup, který předtím zastával pozici obchodního ředitele Linet Group. Soukup bude v Packetě zároveň členem nejužšího vedení a podílí se na strategických rozhodnutích a směřování Packety.
Investiční skupina Pale Fire Capital má nového finančního ředitele. Stal se jím Jiří Ponrt, který stejnou funkci zastával donedávna ve společnosti Alza.cz Jiří Ponrt. V Pale Fire Capital bude mít na starost řízení financí skupiny, podporu finančního řízení v jednotlivých firmách v portfoliu a hledání nových investičních příležitostí.
Pokračující práce zaměstnanců z domova klade na IT administrátory a MSP poskytovatele vyšší nároky. Ti se tak musejí přizpůsobit a rozšířit své služby o nástroje IT bezpečnosti v oblasti ochrany koncových bodů. Mezi ně nepatří už jen počítače či notebooky, ale do firemních sítí se připojují i soukromá PC, tablety, chytré telefony a hodinky či IoT zařízení. Pokud nejsou koncové body chráněny, vystavují se sítě organizací hrozbám útoku v důsledku neaktualizovaného softwaru, nakažených e-mailů, domácích sítí zabezpečených slabými hesly nebo malwaru staženého z podezřelých webů. Vedle funkčností vzdálené správy a monitoringu je třeba rozšíření MSP portfolia o poskytování služeb ochrany koncových bodů s pomocí nástrojů Endpoint Detection and Response (EDR), centrálně řízeným antivirem, správou hesel aochranou e-mailů. „Před poskytovateli MSP služeb stojí úkol – chránit sítě svých zákazníků, ale i koncové body jejich vzdálených pracovníků,“ řekl Ondřej Šabata, Sales Engineer pro řešení N-able ve společnosti Zebra Systems.
V kancelářských budovách i moderních prostorech firem se prosazuje nový trend – budování takzvaných „huddle rooms“, komorních místností ideálních pro krátkou, spontánní spolupráci. Neznamená to však, že by větším zasedačkám odzvonilo. V závislosti na velikosti a potřebách firmy můžete najít vedle velké, konvenční konferenční místnosti i několik huddle rooms. Jde o nový trend v pojetí pracovního prostoru, který si získává stále větší oblibu i mezi českými firmami. „Jedná se o malou a flexibilní zasedací místnost pro tři až šest osob, která je dobře vybavena technologiemi pro komunikaci a spolupráci,“ říká Ondřej Mareček ze společnosti SSI Group.
Dodavatel cloudového softwaru, společnost Infor, oznámila akvizici Lighthouse Systems, dodavatele softwaru pro řízení výrobních operací (MES – Manufacturing Execution System). Jeho vlajkovou lodí je řešení Shopfloor-Online, které pomáhá výrobním společnostem řídit a zefektivňovat výrobní operace v oblasti řízení výrobní linky, kvality, zásob a údržby. MES řešení od Lighthouse Systems, které lze plně integrovat se systémy Infor CloudSuite ERP, pomůže společnosti Infor reagovat na požadavky svých zákazníků a aktuální nároky na moderní, chytrou výrobu. Infor očekává, že tak bude moci zákazníkům chystajícím se na implementace ERP a MES systému nabídnout jedno integrované řešení, jež významně zkrátí návratnost investice.
Společnost Hitachi Energy představila Nostradamus AI, nové řešení pro energetické předpovědi s podporou AI. Toto řešení vytvořené speciálně pro energetický průmysl, poskytuje předpovědi s přesností až o 20 % vyšší než běžné cíle v oboru. Pomáhá optimalizovat investice, obchodní strategie a možnosti výnosů v oblasti energetiky, zároveň zefektivňuje provoz. „Pokročilé předpovědi jsou zásadním prvkem efektivního řízení energetického portfolia společnosti a umožňují provozovatelům a analytikům rychle činit informovaná rozhodnutí napříč jejich podnikáním,“ řekl Massimo Danieli, výkonný ředitel obchodní jednotky Grid Automation ve společnosti Hitachi Energy. „Na základě našich hlubokých odborných znalostí v energetice a datové vědě jsme vytvořili AI engine, který výrazně zrychluje schopnost uživatelů činit datově podložená rozhodnutí, zvyšuje ziskovost jejich podnikání a nabízí flexibilitu, která umožňuje růst v souladu s rozvojem energetické sítě.“
K tématu se vyjadřuje Pavel Los, ředitel Meridian School of English Česko: Diskuse o zavedení povinného druhého cizího jazyka ve školách poukazuje na zásadní téma – kvalitu jazykového vzdělávání. Angličtina, vyučovaná již od raného věku, hraje klíčovou roli v přípravě dětí na život v globalizovaném světě. Nejde však jen o to, kdy výuku zahájit, ale především o to, jak se jazyky vyučují. Metody výuky by měly být přizpůsobené vývojovým potřebám dětí, aby bylo učení efektivní, zábavné a podporovalo přirozené osvojování jazyka. Namísto zaměření na povinnost zavést další cizí jazyk by měla být pozornost věnována kvalitě a přístupům k jazykovému vzdělávání. Klíčové je vytvořit program, který motivuje a zároveň rozvíjí schopnosti dětí v jejich vlastním tempu. Brzký a nenucený začátek výuky angličtiny může přinést větší úspěchy než pouhé přidání nového předmětu do rozvrhu. Rodiče v tomto procesu hrají významnou roli – jejich zapojení může proměnit učení jazyka ve společný zážitek, který dítě inspiruje a podpoří jeho motivaci. Důkladně promyšlený jazykový program, provázející děti od útlého věku až po střední školu, může být klíčem k jejich budoucím úspěchům ve stále propojenějším a multikulturním světě.
Česká podnikatelská rada pro udržitelný rozvoj (Czech BCSD) vydala oficiální český překlad „Protokolu o skleníkových plynech - standard pro korporátní účetnictví a výkaznictví“ (Korporátní standard GHG Protokolu). Tento základní dokument pro kontrolu emisní stopy a měření emisí skleníkových plynů byl přeložen do českého jazyka na základě licenční smlouvy se Světovým institutem zdrojů (WRI) a Světovou podnikatelskou radou pro udržitelný rozvoj (WBCSD). Jedná se o první oficiální překlad tohoto standardu vydaného již před více než dvaceti lety do češtiny – dokumentu, který má zásadní význam pro podporu dekarbonizačních aktivit českých firem a organizací. „Korporátní standard GHG Protokolu je celosvětově uznávaný standard, který pomáhá podnikům a organizacím měřit a řídit jejich uhlíkovou stopu. Pro malé a střední podniky může být často obtížné orientovat se v komplexních požadavcích na vykazování emisí, které přináší evropská legislativa, jako je například směrnice CSRD (Směrnice o podávání zpráv podniků o udržitelnosti). Český překlad Korporátního standardu GHG Protokolu nyní podnikatelům usnadní tento proces, umožní jim porozumět výpočtu emisní stopy a lépe se připravit na nové regulační požadavky,“ říká Kateřina Šveřepová, prezidentka České podnikatelské rady pro udržitelný rozvoj, Czech BCSD. Korporátní standard GHG Protokolu poskytuje firmám jasnou metodiku, jak efektivně snižovat emise skleníkových plynů, posiluje jejich konkurenceschopnost v hodnotových řetězcích a přístup ke kapitálu a investicím, které jsou stále více vázány mimo jiné i na environmentální kritéria.
Společnost Adyen, globální platforma pro finanční technologie, používaná českými i světovými firmami, jmenovala na pozici Country Manager CEE Matouše Michněviče. Ten bude mít na starosti rozvoj byznysu společnosti v celém regionu střední a východní Evropy, včetně aktivit společnosti v České republice, na Slovensku, ale také v Polsku. Michněvič přináší do společnosti Adyen své dlouholeté globální zkušenosti z oblasti plateb, inovací a budování strategických partnerství. Jako Country manager bude Michněvič zodpovědný za rozvoj a strategii společnosti Adyen a budování vztahů s klíčovými klienty a obchodními partnery v celém regionu. Také se zaměří na optimalizaci procesů, zavádění platebních inovací uzpůsobených potřebám zákazníků a zvyšování podílu společnosti Adyen na středoevropském trhu.
Česko potřebuje v podpoře startupů a inovací výrazně přidat. Zatím se ale nedaří prosazovat změny, které by k tomu vedly. Změnit to má nově vznikající Česká startupová asociace. Ta má za cíl zastupovat zájmy českého startupového ekosystému v dialogu s vládou, Parlamentem a politickými stranami. Zaměří se na přípravu kvalitních analýz a konkrétních návrhů legislativních a systémových řešení pro zlepšení českého startupového ekosystému a jejich následné vyjednávání s politickou sférou. Asociaci vede Martin Jiránek, zkušený expert na zákonodárství, politiku a lobbing. Prvními členy Asociace jsou venture kapitálové fondy Credo Ventures, Presto Ventures či Purple Ventures, technologické startupy Keboola, Liftago či Oddin a také další klíčoví hráči startupové komunity – Sparring a Novalia, právní kanceláře zaměřené na technologický sektor, inovační agentura JIC, akcelerátor StartupYard a byznys hub Opero. S desítkami dalších partnerů nyní Asociace jedná.