Senta Čermáková (na obrázku vlevo) nastoupila do neziskové organizace Czechitas zaměřené na vzdělávání žen v IT dovednostech a kariérní změnu. Přidává se na začátku září do vedení k současné provozní ředitelce Lucii Mairychové a zakladatelce Ditě Formánkové. Do Czechitas Senta přináší cenné zkušenosti ze svého dřívějšího působení na pozici ředitelky inovací ve společnosti Deloitte. Spojení Czechitas a Senty Čermákové představuje svazek výrazné organizace vzdělávající ženy s jednou z nejvlivnějších žen v IT, která uspěla v Česku i ve světě. Senta Čermáková totiž kromě společnosti Deloitte pracovala 25 let ve firmě Hewlett-Packard, v letech 2008 až 2016 v Silicon Valley s odpovědností za globální vztahy s novináři a analytiky a poté jako ředitelka globálních zákaznických programů. Do Czechitas tak přichází ředitelka s cennými zkušenostmi a kontakty po celém světě, což organizaci může pomoci jak s potřebným hledáním partnerů, tak se strategickým rozvojem v dalších letech.
Pražská kancelář mezinárodní realitní poradenské společnosti Savills jmenovala Igora Gacka od srpna 2023 vedoucím oddělení Správy nemovitostí pro Českou republiku a Slovensko. V Savills bude Igor zodpovědný za vedení a rozvoj oddělení správy nemovitostí, které v současné době spravuje portfolio v hodnotě přibližně 1,5 miliardy eur napříč všemi komerčními sektory. Igor Gacek je absolventem Technické university v Košicích. Do společnosti Savills si přináší dlouholeté zkušenosti se správou nemovitostí převážně ze společnosti Knight Frank, kde pracoval posledních deset let, nejdříve jako senior property manager a od roku 2016 jako ředitel této divize.
Obchodním ředitelem společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko byl od září jmenován Tomáš Chumchal. Ve své funkci bude mít zodpovědnost za prodejní strategii a řízení obchodních týmů v obou zemích. Tomáš Chumchal nastoupil do společnosti Mastercard v roce 2021. Jako obchodní manažer měl dosud na starosti spolupráci s klíčovými českými bankami. Před nástupem do Mastercard působil v Lucembursku, kde řídil obchodní partnerství s předními partnery společnosti Amazon Web Services v Česku, na Slovensku, v Maďarsku a na Maltě. Před tím pracoval osm let pro společnosti v oblasti IT a technologií. Tomáš vystudoval Vysokou školu báňskou – Technickou univerzitu Ostrava, rád sportuje, volný čas tráví se svou rodinou nebo na horách a rád by pokořil Korunu Evropy, tedy zdolal nejvyšší hory všech evropských zemí.
Pozici generální ředitelky společnosti HP pro ČR, SR a Maďarsko od července 2023 zastává Kateřina Barbier, která v této funkci vystřídala Eriku Lindauerovou. Erika postoupila na post generální ředitelky HP pro region střední a východní Evropy, jenž zahrnuje jedenáct zemí. Kateřina se do HP vrací po působení na pozici generální ředitelky francouzské nadnárodní společnosti Legrand pro Českou republiku a Slovensko. V HP pracovala od roku 2005 a vedla týmy výpočetní techniky pro střední a východní Evropu a Izrael nebo prodej specializovaných produktů pro střední Evropu, především pro Německo, Rakousko a Švýcarsko.
Společnost Ataccama, poskytovatel platformy pro jednotnou správu dat, jmenovala nového generálního ředitele. Mike McKee k 1. říjnu 2023 oficiálně nahradí Michala Klause, který od založení společnosti v roce 2008 řídil rozvoj společnosti ve špičkovou firmu v oblasti správy dat a lídra trhu na poli generativní AI v data managementu. Navzdory ekonomické recesi společnost zachovává svůj plán růstu z roku 2021, který počítá se zdvojnásobením tržeb během dvou let. McKee je zkušený manažer s bohatou historií úspěchů v rychle rostoucích technologických organizacích jako PTC, Rapid7, ObserveIT, Proofpoint nebo Dotmatics.
Dominik Hádl stál za založením české pobočky Monstarlabu, kterou do roku 2023 řídil. Za osm let se vypracoval na pozici SVP CIO pro regiony Amerika, Evropa, Střední východ a Afrika. Nyní se rozhodl pro kariérní přestávku na cestování. Řízením pobočky je od září pověřena Markéta Ohnišťová. Během Hádlova působení se z Monstarlabu stal globální hráč v oblasti poradenství. Růst firmy letos vyvrcholil jejím vstupem na tokijskou burzu. Už v 18 letech vytvořil vlastní aplikaci Pyro!, kterou od něj později odkoupil Facebook a dodnes je součástí aplikace Messenger. V roce 2022 se umístil v žebříčku Forbes 30 pod 30. Hádlova pozice SVP CIO spočívala v řízení IT a bezpečnosti i integraci a aplikaci nových technologií ve společnosti napříč 27 pobočkami v Evropě, jihovýchodní Asii a Severní i Jižní Americe.
Mezinárodní realitní poradenská společnost Savills jmenovala generálního ředitele pro střední a východní Evropu. Spojí své dlouholeté aktivity v Polsku a České republice, jakož i širší síť partnerských kanceláří, s cílem dále rozvíjet své aktivity ve střední a východní Evropě. Funkce se ujme současný generální ředitel pro Českou republiku a Slovensko Stuart Jordan, který od roku 2017 úspěšně rozvíjel českou pobočku, včetně nedávného rozšíření aktivit na Slovensku. Jordan povede vlastní kanceláře Savills v České republice a Polsku a bude koordinovat i aktivity partnerských kanceláří Savills v Rakousku, Maďarsku, Rumunsku a Srbsku. Dle průzkumu společnosti Savills region střední a východní Evropy řadu let roste tempem vyšším, než je průměr EU28, a jeho realitní trhy jsou taženy domácí poptávkou, kterou podporuje trvalý příliv prostředků z fondů EU a růst mezd. Pro rok 2024 předpokládá Evropská komise růst HDP v České republice o 2,6 % a v Polsku o 2,7 %, výrazně převyšující předpokládaný nárůst pro celou EU ve výši 1,7 %, což ukazuje na přetrvávající růstové příležitosti pro realitní hráče v regionu.
Viceprezidentem pro provoz a rozvoj divize Corporate Solutions ve společnosti ESET se stal David Března. Je tak dalším členem manažerského týmu, jehož cílem je budovat spolupráci a dodávat kyberbezpečnostní řešení největším firemním zákazníkům i veřejným organizacím v klíčových zemích Evropské unie včetně České republiky, Velké Británii, Severní Americe a ve vybraných zemích regionu APAC. Divize je od počátku stavěna s globální ambicí, počítá však i s budováním lokálních týmů na podporu největších firemních uživatelů. V letošním a příštím roce dojde k jejich posílení. V plánu je otevření nových globálních pozic i v České republice.
Jen třetina firem má v plánu propustit dohodáře poté, co pro ně budou méně výhodní v důsledku novely zákoníku práce. Ukázal to průzkum personální agentury Předvýběr.CZ mezi stovkou respondentů z řad majitelů, ředitelů a personálních šéfů firem. 44 % zaměstnavatelů míní, že i po zpřísnění pravidel pro ně budou dohodáři přínosem, pětina novelu nepovažuje za zásadní změnu. „Zaměstnavatelé reagují pragmaticky. Utažení pravidel nepatří mezi kroky, kterými by vláda podporovala trh práce. Zájemců o práci je však po léta katastrofický nedostatek, takže se firmy snaží nabírat kohokoli, kdo je ochoten pracovat,“ komentuje výsledky František Boudný, ředitel Předvýběr.CZ. Dohodáři totiž zajišťují jen zhruba 5–10 % pracovních pozic. V sedmnácti procentech případů uzavírají firmy dohody proto, že zaměstnanci nemají zájem o trvalý poměr. „Jde jen o zbytečnou byrokracii, jež zvýší administrativní náročnost, navýší náklady a sníží flexibilitu této formy spolupráce,“ dodává Boudný. Na změně podmínek pro dohodáře zaměstnavatelům nejvíce vadí zavedení placené dovolené (78 % respondentů) a nutnost hlídat existenci dohod u jiných zaměstnavatelů (72 %).
„Důvěra v českou ekonomiku dva měsíce roste – v srpnu se indikátor důvěry, sestavovaný Českým statistickým úřadem, meziměsíčně zvýšil o dva body na hodnotu 93,4. Bylo to však díky růstu optimismu mezi firmami – indikátor důvěry podnikatelů totiž vzrostl o 2,8 bodu na hodnotu 93,9. Domácnosti tak optimistické nejsou a indikátor důvěry spotřebitelů se snížil o 1,7 bodu na hodnotu 91,0. Růst důvěry u firem má patrně kořeny v růstu průmyslové produkce, která meziročně vzrostla v červnu o 0,9 % a v květnu o 1,4 %. Hlavním a téměř jediným tahounem průmyslu zůstává automobilová výroba, která přidala v červnu meziměsíčně 1,6 %. Nicméně index důvěry jak firem, tak domácností je letos velmi volatilní a je otázkou, jak dlouho pozitivní nálada manažerům vydrží. Vývoj hodnoty nových zakázek je pro ně výstražným světlem, když se v červnu ještě více propadla, a meziročně klesla o 5,8 % proti květnovým 4,4 %,“ uvedl partner poradenské skupiny Moore Czech Republic Petr Kymlička. „Druhým varovným signálem, který ubírá českým firmám na optimismu, je pochmurná podnikatelská nálada v celé eurozóně. V srpnu její souhrnný index nákupních manažerů (PMI) klesl na 47 bodů, nejméně od listopadu 2020. Na vině je nedobrá kondice průmyslu, ale podobně jako u nás nízký objem nových zakázek. Evropské ekonomice jako celku stále více starostí přidělává stav německého hospodářství. Podle dat německého statistického úřadu se v červnu průmyslová výroba v Německu opět snížila, a to meziměsíčně o 1,5 %. Je to zejména vinou propadu v automobilovém průmyslu, který se z motoru německé ekonomiky pomalu stává jeho brzdou. To rychle dopadne i na nás – ať již na situaci českých firem, nebo na vyhlídky na oživení české ekonomiky, na které si budeme muset patrně počkat až do příštího roku.“
Významný český distributor SWS uvedl na náš trh vlastní značku elektrických skútrů a motorek ViaGo. Značka, která má ambice stát se významným hráčem na lokálním trhu elektromobility, pokrývá široké spektrum produktů zahrnující malé skútry pro jízdu bez řidičského průkazu až po výkonné stroje s dojezdem přes 100 km či specializovaný model pro využití v oblasti doručovacích služeb. ViaGo je českou značkou nabízející komplexní služby od objednání, přes záruční i pozáruční servis až po navazující péči o zákazníky. Na příští sezónu plánuje ViaGo další rozšíření, včetně otevření značkových prodejen v dalších městech.
Na pozici brand manažerky knižního secondhandu Knihobot nastupuje Barbora Votavová. Její hlavní misí je rozvíjet úspěšně rostoucí značku jak na českém trhu, tak v zahraničí. Pomohou jí v tom několikaleté zkušenosti z knižního marketingu. Barbora Votavová (35) přichází do Knihobotu z Palmknih, kde úspěšně provedla značku proměnou z jedničky v digitálním čtení na online knihkupectví. Předtím byla součástí marketingového týmu knihkupectví Martinus, které je známé svými neotřelými a originálními kampaněmi. V Albatros Media, největším nakladatelském domě v Česku, měla na starost marketing inovací. Zkušenosti má také s budováním značek a komunikačních strategií u corporate venture buildera Creative Dock.
Jeden z prvních českých fintechů Twisto slaví deset let. V roce 2013 se stal prvním, kdo do Česka přivedl koncept Buy Now Pay Later (BNPL) služeb, jako jsou odložené platby po vyzkoušení a nově platby na třetiny. Twisto působí kromě Česka také v Polsku a za svou historii zprostředkovalo 33 milionů transakcí v celkové hodnotě přes 20 miliard korun. Zakladatel Michal Šmída společně s dalšími investory v roce 2021 firmu prodal za více než dvě miliardy korun a završil tak její startupovou cestu. Nyní Twisto koupil největší turecký fintech Param. Služby pro zákazníky ani e-shopy se nemění. S novým, finančně silným majitelem Twisto plánuje dosáhnout ziskovosti, expandovat do západní Evropy a přinést na své trhy další platební inovace.
Obuvnická společnost Vasky pod vedením Václava Staňka koupila značku Botas letos na jaře. Výrobce slavných botasek se ocitl v likvidaci a záchranné lano mu hodil právě Staněk. Částka za akvizici nebyla zveřejněna. Nyní bude do dění v tuzemském obuvnickém byznysu promlouvat i další z rodu Staňků, mladší Václavův bratr Vít. Ten přebírá vedení značky Botas. Obě značky, Vasky i Botas, se dál budou rozvíjet se svými šéfy po vlastní ose. Na Botas po akvizici zatím dohlížel Václav Staněk.
Společnost Colliers, poskytovatel diverzifikovaných profesionálních služeb v oblasti komerčních nemovitostí a správy investic, jmenovala nové vedení svých oddělení průmyslových nemovitostí a investic v České republice. Tým průmyslových nemovitostí vede od začátku srpna Miroslav Kotek, investiční tým pak Omar Sattar. Hlavním cílem tohoto kroku je posílit potenciál obou obchodních linií společnosti, reagovat na požadavky trhu a lépe se vypořádat s dynamikou očekávaného růstu v jednotlivých odvětvích. S novým vedení se budou moci oba týmy věnovat rozvoji a dalšímu zkvalitňování služeb a péče o klienty v plné kapacitě.
Tým české pobočky společnosti Element Logic posilují tři noví pracovníci s dlouholetými obchodními a manažerskými zkušenostmi. Na pozici Account Managera nastoupil Patrik Manina (na obrázku zcela vlevo), který naposledy působil ve společnosti Honeywell. Obchodní oddělení posiluje Jan Bárta (uprostřed) na pozici Sales managera s desetiletými zkušenostmi v oblasti logistiky. Na stejné pozici působil již ve firmě SSI Schäfer. Do obchodního týmu se po pětileté zkušenosti ve firmě Jungheinrich na pozici prodejce sériové techniky připojil také Přemysl Mikolášek (vpravo). V Element Logic bude pracovat jako Sales manager.
Společnost Zebra Systems, distributor s přidanou hodnotou (VAD) v segmentu kybernetické ochrany, jmenovala Erika Lea novým Country Managerem pro Slovensko a Marleen Schonewille na pozici Office Manager pro jihovýchodní Evropu. Cílem společnosti se sídlem v Ostravě a v Hradci Králové je rozšířit své současné obchodní aktivity zejména na Slovensku a v jihovýchodní Evropě. Erik má zkušenosti s prodejem hardwaru a softwaru a s intenzivními kontakty se zákazníky. Ve své pozici v Zebra Systems se stará o distribuční prodej a rozvoj obchodu všech značek na Slovensku. Marleen Schonewille má zkušenosti s projekty a poradenskou činností v různých odvětvích včetně finančního, energetického a utilitního sektoru. Ve společnosti Zebra Systems je zodpovědná za administrativu a organizaci akcí zaměřených na akvizici nových zákazníků. Marleen žije ve slovinském Kršku.
Firmy podle Sodexo Benefity nejčastěji poskytují zaměstnancům stravovací benefity a finanční bonusy. Na předních příčkách se drží benefity spojené se sportem, wellbeing či podpora duševního zdraví. Populární je příspěvek na dovolenou, dovolená navíc či využití automobilu pro soukromé účely. Nejrozšířenějším a nejoblíbenějším benefitem je po mnoho let příspěvek na stravování. Zaměstnavatel nějakou formou přispívá na stravování 84 % zaměstnanců. Populární benefity jsou i finanční bonusy, volnočasové aktivity, dovolená navíc, sick days, pružná pracovní doba i příspěvky na finanční produkty. Firmy také dbají na zdravé stravování, některé firmy toho chtějí dosáhnout nabídkou občerstvení na pracovišti. Roste zájem i o benefity, které je možné využívat i při práci z domova. Trendem jsou benefity na podporu zdraví a zdravého životního stylu a nejnověji ty, které podporují životní pohodu – wellbeing, tedy masáže, wellness ale i psychologické konzultace, kurzy či školení.
Inflace dál ztrácí dech; v červenci klesla na 8,8 % % z červnových 9,7 %. Spotřebitelské ceny jsou v meziročním srovnání na nejnižší hodnotě od prosince 2021. „Za poklesem z části stojí vysoká loňská srovnávací základna – v loňském v červenci se inflace blížila ke svému vrcholu a dosahovala hodnoty 17,5 %,“ uvedl partner poradenské skupiny Moore Czech Republic Petr Kymlička. „Pozitivním jevem v datech o červencové inflaci je zejména zbrzdění růstu cen potravin, které meziměsíčně klesly o 0,8 %. Nižší byly ceny polotučného trvanlivého mléka o 4,8 %, ovoce o 4,3 %, a vajec o 3,3 %. Ceny potravin zmírňují svůj růst i meziročně – v červenci se sice meziročně zvýšily o 9,5 %, ale od loňského prosince je zřejmý zpomalující trend. Lze tedy předpokládat, že inflace bude v dalších měsíců dále klesat, i když ne již tak rychle. Je zde však faktor, který může klesající trend ohrozit – a to nízká míra nezaměstnanosti, která nemá v EU konkurenci – v červenci dosahovala 3,5 %. Trh práce, kde převažuje poptávka ze strany zaměstnavatelů, je neadekvátní stagnaci české ekonomiky a nevalné situaci ve většině průmyslových odvětví. Trh práce s převisem poptávky logicky vede k růstu ceny práce – a právě růst mezd, který se již v řadě odvětví roztočil, může inflaci ohrozit. Třeba v průmyslu v rostla v červnu průměrná hrubá mzda meziročně o 9,1 % a v květnu 2023 až o 11,1 %.“
Novým business development managerem přední světové platební a nákupní služby Klarna pro český trh se stal Anthony Pham (27, na obrázku vlevo). Jeho hlavním cílem bude etablovat Klarnu na českém trhu a zajistit růst portfolia lokálních obchodníků. Anthony přichází z business development týmu francouzského start-upu UpSlide, který se specializuje na automatizaci úkolů v MS Office pro finanční instituce. Anthony se stane jedním z prvních členů lokálního týmu, který v Praze momentálně vzniká. Dalším přírůstkem do nově vznikajícího českého týmu Klarny je delivery manager Michal Horil (29), který bude odpovědný za budování vztahů s klienty a implementaci nových technologií. Michal do Klarny přichází ze společnosti Ernst & Young, kde pracoval jako IT a business konzultant.
Ján Čárný, generální ředitel společnosti Coface pro Českou republiku a Slovensko, se po více než šesti úspěšných letech v čele této společnosti rozhodl, že ke konci srpna Coface opustí. Nahradí ho Rudolf Kypta. Za dobu, kdy Ján Čárný stál v čele Coface ČR a SR, výrazně přispěl k jejímu rozvoji a vnímání této společnosti jako důležitého podporovatele obchodních aktivit českých a slovenských firem. Coface poskytuje svým klientům ochranu před riziky spojenými s obchodováním – zejména pak informace o finanční stabilitě odběratelů, dodavatelů a potenciálních obchodních partnerů. Do portfolia jejích klíčových produktů patří pojištění pohledávek a jejich vymáhání. V roce 2020 Ján Čárný také úspěšně dokončil projekt organizačního, procesního a personálního spojení aktivit Coface v Čechách a na Slovensku a podstatně tak optimalizoval činnosti Coface v obou zemích.
„Nezaměstnanost v červenci mírně vzrostla po čtyřech měsících poklesu – v červenci byla podle Úřadu práce 3,5 %, v červnu 3,4 %. Nepatrný růst je však otázkou sezónních výkyvů. Neznamená to však obrat k lepšímu v dlouhodobém strukturálním problému české ekonomiky, jímž je přehřátý trh práce. Bez práce bylo v červenci 258 933 lidí, volných míst ale 285 627. Politici se chlubí, že máme jednu z nejnižších nezaměstnaností v EU – z pohledu voličů je to pozitivní, z pohledu budoucnosti české ekonomiky je to fatální problém,“ varuje Radovan Hauk, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic. „Zatímco většina výrobních odvětví české ekonomiky stagnuje a červnový meziroční pokles hodnoty nových zakázek v průmyslu o 5,8 % nedává moc naději na změnu propadu průmyslové výroby, mzdové náklady firem rostou. V průmyslu v červnu průměrná měsíční hrubá mzda meziročně vzrostla o 9,1 %. A ve stavebnictví v útlumu o 9,9 %. Růst mzdových nákladů podkopová konkurenceschopnost českých firem, blokuje i nastartování české ekonomiky a růst HDP. Pokud by se podařilo obsadit 200 000 volných míst, přineslo by to podle MPSV do státního rozpočtu 40 miliard korun. Jde o dlouhodobě neřešený problém naší ekonomiky, který zvětšuje nepříznivý demografický vývoj české populace. Přehřátému českému trhu práce by pomohla výraznější podpora státu při zaměstnávaní kvalifikované pracovní síly ze zahraničí. Český pracovní trh absorboval příliv utečenců z Ukrajiny bez důslednější systémové podpory jejich zaměstnávání. O tom, jak to je se zaměstnáváním cizinců, dokreslují i data Hospodářské komory – do vládního programu na zrychlený příjem kvalifikované pracovní síly ze zahraničí se podle ní vinou nízko nastavených kvót podařilo letos vyřídit jen polovinu žádostí uchazečů. Letos si firmy podaly žádosti o 4500 pracovníků, které si našly v zahraničí, ale 2200 z nich stále čeká, až se jejich žádostí začnou úřady zabývat. Jde třeba o pracovníky z Indie. Na ně se kvůli nízko nastaveným kvótám čeká až dva roky.“
Většina českých firem zanedbává prevenci před kyberútoky. Pravidelným bezpečnostním auditem od vlastního IT oddělení nebo externě najatých společností prochází jen 45 % z nich. Téměř každá třetí (29 %) firma spoléhá na pravidelný interní audit a čtvrtina prověřuje bezpečnost buď nahodile (15 %) nebo vůbec (10 %). Třetina dotazovaných IT expertů českých firem (33 %) ani netuší, co to je penetrační test a reálně takové testy využívá jen 16 % dotázaných společností, vyplynulo z průzkumu agentury Ipsos pro společnost Appsec, kterého se na konci července 2023 zúčastnilo 1050 zaměstnanců IT oddělení firem v České republice. Penetrační test jako hloubkový bezpečnostní audit od nezávislé společnosti dokáže odhalit slabá místa v systému, která mohou být zneužita ke kybernetickým útokům, krádežím dat a podvodům. Ač jde o metodu v IT využívanou mnoho let, tuzemské společnosti ji příliš nepoptávají. Téměř 60 % oslovených firemních IT expertů netuší, zda jejich společnost penetračním testem někdy prošla a 24 % si je jisto, že nikoli. Poměr firem, které penetrační testy podstoupily, odpovídá podílu těch, které si podle průzkumu pravidelně objednávají na bezpečnostní audit externí firmu.
Estonský scaleup Pipedrive, který vyvinul CRM platformu pro marketingové a obchodní specialisty malých a středních firem, má novou ředitelku pro informační technologie. Na pozici CIO (chief information officer) nastupuje Andrea C. Johnson s rozsáhlými zkušenostmi s vedením podnikové IT strategie a provozu. Jejím úkolem bude podporovat digitální transformaci a řídit globální strategii pro růst společnosti. Andrea má bohaté zkušenosti s vytvářením strategických vizí a vedením IT řešení. Do Pipedrive přichází po jedenáctiletém působení ve firmě Workhuman nabízející cloudový software pro řízení lidských zdrojů, kde zastávala funkci viceprezidentky pro globální obchodní systémy. Má dvacetiletou praxi nezávislé technologické konzultantky, spolupracující s globálními organizacemi a specializací na fáze proveditelnosti, vývoje a hodnocení životního cyklu dodávky systému.
Po schválení Evropskou komisí Drivalia, náležící do skupiny Crédit Agricole Auto Bank, oficiálně dokončila akvizici společnosti LeasePlan Česká republika. Firma začala od srpna působit pod novým názvem Drivalia Lease Czech Republic s.r.o. Transakce je součástí větší expanze, kdy společnost Drivalia získala také zastoupení LeasePlanu ve Finsku a pobočky ALD Automotive v Irsku a Norsku, což zahrnuje celkem 70 tisíc vozidel a přibližně 450 zaměstnanců. Růst navazuje na celosvětovou fúzi společností LeasePlan a ALD Automotive. Evropské orgány stanovily jako podmínku pro dokončení fúze odprodej poboček v několika zemích včetně České republiky, kde by po sloučení nový podnik získal příliš dominantní pozici na trhu.
Pražská produkční a postprodukční agentura NICE! spojila síly s Emilem Nitkulincem, který do agentury přichází jako nový kreativní ředitel. Podílet se bude zejména na CGI výrobě, ale i na projektech zaměřených na klasické, tzv. live action natáčení. Působit bude i v produkci zaměřené na neziskový sektor a ve studiu Družina, které NICE! od letošního roku většinově vlastní. Emil do NICE! přechází z agentury DDB, kde jako Head of Art odpovídal za vizuální kvalitu veškerých projektů, v poslední době se pak staral zejména o vizuály v integrovaných kampaních pro McDonalds. Předtím působil také v agenturách Ogilvy nebo Bistro Digital (Dentsu), spolupracoval se zavedenými značkami i startupy a dohlížel na úspěšné integrované kampaně na více platformách, včetně nově vznikajících kanálů, televize, tisku, digitálu a sociálních médií.
Posilu do nejužšího manažerského týmu oznámila česká společnost IceWarp, tvůrce kancelářské online platformy IceWarp Epos. Na pozici Chief Sales Officer (CSO) od července 2023 jmenovala Jana Urbíka, dlouholetého obchodního manažera konkurenční platformy od Microsoftu. Cílem nového top manažera bude udržet prorůstovou strategii pro zahraniční trhy, zejména pak jihovýchodní Asii, Latinskou Ameriku, jižní Afriku a Spojené státy. Jan Urbík se pohybuje v IT byznysu již dvě dekády, od roku 2007 působil na různých pozicích ve společnosti Microsoft – nejprve jako Marketingový manažer, Accout Manager, Windows Category Lead, Account Executive pro italský trh a posledních šest let coby CEE Partner Sales Executive. Zodpovědný byl za veškeré obchody mezi Microsoftem a společností Lenovo ve střední a východní Evropě od České republiky po Kazachstán.
Přístup k rychlým a snadným hotovostním zálohám, platební karty s logem společnosti, rozšíření a lokální platební metody v každé zemi – to jsou příklady funkcí, které svým uživatelům oznámila evropská B2B e-platforma merXu. V rámci pokračování svého rychlého růstu merXu navazuje spolupráci se společností Adyen, globálním lídrem v oblasti fintech, která bude na platformě zpracovávat veškeré platby a nabízet jí inovativní služby financování. Společnost se zaměřila na další plně digitální rozvoj a navázala spolupráci s fintech společností Adyen, která celý systém založila na enginu umožňujícím provádění jakýchkoli plateb, a to jak místních, tak přeshraničních. Dalším krokem bude přidání finančních služeb Embedded innovation do platformy. merXu je evropské B2B tržiště, které v roce 2019 založil bývalý generální ředitel společnosti Allegro Przemyslaw Budkowski. Platforma sdružuje na 60 000 společností, které prodávají a nakupují produkty z kategorií, jako jsou obnovitelné zdroje energie, nářadí, HoReCa, stavební a konstrukční materiály, osobní ochranné prostředky a mnoho dalších.
Novým finančním ředitelem fulfillmentové společnosti Skladon se stal Dalibor Knecht (55). Do firmy přichází po více než dvacetileté kariéře v Komerční bance a třech letech ve skupině Mapo Group, zabývající se aktivitami primárně v oblastech zdravotnictví a moderních technologií. Ve Skladonu bude mít Knecht na starost strategické řízení financí, reporting, controlling i další činnosti spojené s ekonomickou stabilitou dynamicky rostoucí společnosti.
Technologicko-logistická společnosti DODO má v Německu nové vedení. Na pozici CEO pro německý trh přišel Bahadir Birkan (38). Obsazení pozice německého CEO je pro DODO významným krokem směrem k posilování své pozice na strategických trzích, v čele s německým a rakouským. Právě to si společnost po loňském obdržení investice stanovila jako jednu z priorit. Bahadir Birkan do DODO přichází po mnoha letech zkušeností z manažerských postů ve společnosti Amazon. Jeho úkolem bude zejména navázat klíčové vztahy v místním prostředí a pomoci DODO dlouhodobě se usadit mezi třemi nejúspěšnějšími last-mile dopravci na evropském trhu, což je dlouhodobá vize firmy.
Společnost Hitachi Energy představila Nostradamus AI, nové řešení pro energetické předpovědi s podporou AI. Toto řešení vytvořené speciálně pro energetický průmysl, poskytuje předpovědi s přesností až o 20 % vyšší než běžné cíle v oboru. Pomáhá optimalizovat investice, obchodní strategie a možnosti výnosů v oblasti energetiky, zároveň zefektivňuje provoz. „Pokročilé předpovědi jsou zásadním prvkem efektivního řízení energetického portfolia společnosti a umožňují provozovatelům a analytikům rychle činit informovaná rozhodnutí napříč jejich podnikáním,“ řekl Massimo Danieli, výkonný ředitel obchodní jednotky Grid Automation ve společnosti Hitachi Energy. „Na základě našich hlubokých odborných znalostí v energetice a datové vědě jsme vytvořili AI engine, který výrazně zrychluje schopnost uživatelů činit datově podložená rozhodnutí, zvyšuje ziskovost jejich podnikání a nabízí flexibilitu, která umožňuje růst v souladu s rozvojem energetické sítě.“
K tématu se vyjadřuje Pavel Los, ředitel Meridian School of English Česko: Diskuse o zavedení povinného druhého cizího jazyka ve školách poukazuje na zásadní téma – kvalitu jazykového vzdělávání. Angličtina, vyučovaná již od raného věku, hraje klíčovou roli v přípravě dětí na život v globalizovaném světě. Nejde však jen o to, kdy výuku zahájit, ale především o to, jak se jazyky vyučují. Metody výuky by měly být přizpůsobené vývojovým potřebám dětí, aby bylo učení efektivní, zábavné a podporovalo přirozené osvojování jazyka. Namísto zaměření na povinnost zavést další cizí jazyk by měla být pozornost věnována kvalitě a přístupům k jazykovému vzdělávání. Klíčové je vytvořit program, který motivuje a zároveň rozvíjí schopnosti dětí v jejich vlastním tempu. Brzký a nenucený začátek výuky angličtiny může přinést větší úspěchy než pouhé přidání nového předmětu do rozvrhu. Rodiče v tomto procesu hrají významnou roli – jejich zapojení může proměnit učení jazyka ve společný zážitek, který dítě inspiruje a podpoří jeho motivaci. Důkladně promyšlený jazykový program, provázející děti od útlého věku až po střední školu, může být klíčem k jejich budoucím úspěchům ve stále propojenějším a multikulturním světě.
Česká podnikatelská rada pro udržitelný rozvoj (Czech BCSD) vydala oficiální český překlad „Protokolu o skleníkových plynech - standard pro korporátní účetnictví a výkaznictví“ (Korporátní standard GHG Protokolu). Tento základní dokument pro kontrolu emisní stopy a měření emisí skleníkových plynů byl přeložen do českého jazyka na základě licenční smlouvy se Světovým institutem zdrojů (WRI) a Světovou podnikatelskou radou pro udržitelný rozvoj (WBCSD). Jedná se o první oficiální překlad tohoto standardu vydaného již před více než dvaceti lety do češtiny – dokumentu, který má zásadní význam pro podporu dekarbonizačních aktivit českých firem a organizací. „Korporátní standard GHG Protokolu je celosvětově uznávaný standard, který pomáhá podnikům a organizacím měřit a řídit jejich uhlíkovou stopu. Pro malé a střední podniky může být často obtížné orientovat se v komplexních požadavcích na vykazování emisí, které přináší evropská legislativa, jako je například směrnice CSRD (Směrnice o podávání zpráv podniků o udržitelnosti). Český překlad Korporátního standardu GHG Protokolu nyní podnikatelům usnadní tento proces, umožní jim porozumět výpočtu emisní stopy a lépe se připravit na nové regulační požadavky,“ říká Kateřina Šveřepová, prezidentka České podnikatelské rady pro udržitelný rozvoj, Czech BCSD. Korporátní standard GHG Protokolu poskytuje firmám jasnou metodiku, jak efektivně snižovat emise skleníkových plynů, posiluje jejich konkurenceschopnost v hodnotových řetězcích a přístup ke kapitálu a investicím, které jsou stále více vázány mimo jiné i na environmentální kritéria.
Společnost Adyen, globální platforma pro finanční technologie, používaná českými i světovými firmami, jmenovala na pozici Country Manager CEE Matouše Michněviče. Ten bude mít na starosti rozvoj byznysu společnosti v celém regionu střední a východní Evropy, včetně aktivit společnosti v České republice, na Slovensku, ale také v Polsku. Michněvič přináší do společnosti Adyen své dlouholeté globální zkušenosti z oblasti plateb, inovací a budování strategických partnerství. Jako Country manager bude Michněvič zodpovědný za rozvoj a strategii společnosti Adyen a budování vztahů s klíčovými klienty a obchodními partnery v celém regionu. Také se zaměří na optimalizaci procesů, zavádění platebních inovací uzpůsobených potřebám zákazníků a zvyšování podílu společnosti Adyen na středoevropském trhu.
Česko potřebuje v podpoře startupů a inovací výrazně přidat. Zatím se ale nedaří prosazovat změny, které by k tomu vedly. Změnit to má nově vznikající Česká startupová asociace. Ta má za cíl zastupovat zájmy českého startupového ekosystému v dialogu s vládou, Parlamentem a politickými stranami. Zaměří se na přípravu kvalitních analýz a konkrétních návrhů legislativních a systémových řešení pro zlepšení českého startupového ekosystému a jejich následné vyjednávání s politickou sférou. Asociaci vede Martin Jiránek, zkušený expert na zákonodárství, politiku a lobbing. Prvními členy Asociace jsou venture kapitálové fondy Credo Ventures, Presto Ventures či Purple Ventures, technologické startupy Keboola, Liftago či Oddin a také další klíčoví hráči startupové komunity – Sparring a Novalia, právní kanceláře zaměřené na technologický sektor, inovační agentura JIC, akcelerátor StartupYard a byznys hub Opero. S desítkami dalších partnerů nyní Asociace jedná.