Pozici PR manažera v technologicko-logistické firmě DODO Group nově zastane Adam Rapák (33). Do firmy přichází ze společnosti McDonald’s, kde byl zodpovědný za plánování a exekutivu komunikačních a public relations aktivit na českém a slovenském trhu. Z pozice PR manažera DODO Group bude mít na starost především profilování značky na stávajících i nově získaných trzích a přípravu jednotné komunikační strategie. Příchod nového PR manažera je pro DODO dalším krokem v přerodu z lokálního B2C startupu v etablovanou mezinárodní společnost s expertízou v same-day logistice poslední míle pro významné B2B partnery. Doménou společnosti je chytrá práce s daty pro maximální efektivitu rozvozů a ekologicky šetrná městská logistika.
Výsledky lokálního dotazování společnosti Acronis ukázaly, že 43 % českých podniků zažilo několikahodinový výpadek provozu v důsledku ztráty firemních dat. Delší výpadky hraničící výjimečně až s ohrožením existence podniku přiznalo 5 % respondentů. I když většina ztrát firemních dat je stále způsobena lidským faktorem či selháním zařízení, roste počet případů ztrát v důsledku kybernetických útoků – již 14 % respondentů uvedlo jako příčinu ztráty ransomwarový útok. Klíčovým prvkem ochrany dat je nadále pravidelné zálohování, ale významně se zvyšuje význam kybernetické bezpečnosti a ochrany samotných záloh, které bývají stále častějším cílem kybernetických útočníků. Obrázek si zvětšíte volbou Otevřít obrázek v novém panelu.
Forbes zveřejnil výběr 22 českých e-commerce společností, jež zpracovávají tisíce dokladů měsíčně. Většina z nich nemůže stále nabírat účetní na ruční zpracovávání objednávek, dodacích listů a faktur. S udržením pořádku jim pomohla automatizace, většina jsou e-shopy odebírající zboží od stovek dodavatelů. Aby nemusely elektronické doklady ručně kontrolovat, tisknout a znovu skenovat, využívají systémy, jež z dokladů načtou údaje díky EDI – elektronické výměně dat. Tak si firmy automaticky vyměňují objednávky, faktury, dodací listy, ceníky, katalogy i logistické doklady. EDI je standardizovaný formát, usnadňuje firmám expanzi do zahraničí a může sloužit i k digitální archivaci dokumentů odpovídající legislativě. Velkým e-shopům se skladem usnadňují práci i skladové systémy (WMS – Warehouse Management System). Firmy šetří pracovní místa a zbaví se chyb způsobených nepozorností. Velcí čeští odběratelé Alza, Datart, Lékárna.cz, Pilulka, Rohlík nebo Spokojený pes pro výměnu dokumentů využívají Orion EDI od české firmy Grit.
BitMEX, platforma pro obchodování s kryptoměnami, tvůrce tzv. perpetual swaps, nejobchodovanějšího krypto produktu v oboru, a letos v létě spustila novou platformu BitMEX Spot Exchange pro retailové a institucionální obchodníky, dosáhla velkého milníku. Od začátku září přidala 14 nových kryptoměn, čímž uživatelům umožnila operovat se SOL, TRON, SHIB, USDC a více než dvaceti dalšími měnami. BitMEX doposud umožňoval pouze obchodování s Bitcoinem a Etherem. V reakci na rostoucí poptávku po obchodování s kryptoměnami ze strany současné uživatelské základny a s cílem oslovit nové uživatele, platforma však v průběhu času rozšiřovala podporu pro nové kryptoměny a tokeny. Pouze za poslední čtyři týdny od začátku září, BitMEX přidal podporu čtrnácti tokenů, a tímto zákazníkům poskytl další výběr pro vytvoření rozmanitého portfolia kryptoměn.
Sportisimo, řetězec se sportovním a outdoorovým oblečením, ohlásilo změny ve vedení. Novým ředitelem se stal Richard Hodul, který přichází ze společnosti Tchibo. V ní naposledy působil jako generální ředitel pro střední Evropu (Polsko, Česko, Slovensko, Maďarsko a Pobaltí). Český sportovní gigant jej vybral po více než půlročním hledání jako nástupce odcházejícího Pavla Vajskebra, jež opouští exekutivní pozice ve Sportisimu po šesti letech, kdy pod jeho vedením poslední účetní rok firma uzavřela s historicky nejlepším výsledkem tržeb 11 miliard korun. Ve Sportisimu si ponechá pět procent akcií a zůstane v jeho dozorčí radě.
Zlínská společnost NWT na sebe u Krajského soudu v Brně podala insolvenční návrh. Má dluhy ve výši 460 milionů korun, registruje je u zhruba padesáti věřitelů. NWT, které mimo jiné patří mezi ICT dodavatele a provozovatele datového centra Silo, chce sehnat nového investora a uskutečnit restrukturalizaci. Více informací najdete u našeho sesterského webu Lupa.cz.
Odborník na oblast podnikových aplikací Josef Švenda se stal obchodním ředitelem pro finanční sektor ve společnosti Ness Czech. Do ní přichází se zkušenostmi nasbíranými během své kariéry ve společnostech Autodesk a Oracle, když jeho dalšími působišti byly společnosti Operátor ICT, CompuGroup Medical či SAP. „Chci se zaměřit na nové příležitosti, které finančnímu sektoru přináší digitalizace a změny pracovních postupů. Pro finanční instituce zde leží značný potenciál ve využití podnikových aplikací k optimalizaci svých procesů a zlepšení finančních ukazatelů,“ komentuje Josef Švenda. Ve volném čase se věnuje rodině, čte a pokud má volnou chvilku, programuje v pythonu a zdokonaluje se v AI/ML. V poslední době se účastní projektu Numerai, který pomocí data science předpovídá vývoj na akciových trzích.
Jiří Černík se v oblasti financí a controllingu pohybuje více než 15 let. Na Letišti Praha měl odpovědnost i za dlouhodobé investiční projekty a z pozice předsedy dozorčí rady dále dohlížel na hospodaření dceřiných společností. Předtím působil na pozici finančního ředitele společnosti Skanska v regionu centrální Evropy, odpovídal i za oblast informačních technologií a centrálního nákupu. Pracoval také pro společnosti Ernst&Young, Jihomoravská plynárenská, Honeywell nebo Zetor. Jiří Černík vystudoval ekonomii na Masarykově univerzitě v Brně. Je ženatý, má dvě děti a ve volném čase rád vyráží do přírody nebo za moderním uměním.
Hackeři zveřejnili na darkwebu s názvem BidenCash údaje z 1,2 milionu platných platebních karet, včetně údajů o účtech z Česka. Útočníci tímto způsobem promují svou databázi ukradených platebních karet, kterou mohou ostatní kyberzločinci využít bankovním podvodům či online nákupům. Bezpečnostní experti odhadují, že stále funkční může být až třetina těchto citlivých informací. Nejčastěji se jedná o čísla karet, data platnosti, bezpečnostní kódy CVV, jména nebo e-maily a telefonní čísla. Podle IT společnosti, která na zveřejnění na darkwebu upozornila, je mezi ukradenými kartami i neznámý počet údajů o účtech z Česka. Opakuje se tak situace ze srpna loňského roku, kdy ruští hackeři zveřejnili údaje z ukradených karet z celého světa.
Technologická skupina BiQ Group získává nové posily. Role CFO se ujal Petr Vojáček z CPI Property Group. Petr si odsud odnáší bohaté desetileté zkušenosti, kde se z role finančního manažera posunul až na pozici head of finance management and controlling. Cílem BiQ Group je nyní centralizovat a zkvalitnit management s ohledem na nadcházející akvizice a více rozvíjet růstovou strategii do dalších let. Petr má za úkol vyladit i spolupráci mezi jednotlivými pobočkami a zatraktivnit skupinu pro investory a potenciální strategické partnery. Jeho cílem bude rozvíjení strategií pro řízení financí a optimální růst BiQ Group s výhledem na příštích pět let. Skupina si od managementu slibuje silnější kooperaci všech pěti společností, které BiQ Group tvoří – BOOTIQ CZ a SK, Bluesoft, EEA a Novasoft.
„Každý měsíc vidíme, že českému exportu se daří a naštěstí se nenaplňuje skepse, kterou jsme měli zpočátku roku. V tuto chvíli můžeme říct, že pokud nenastane neočekávaná událost, tak český export zůstane silný a mohl by dokonce pokračovat v tomto pozitivním trendu. To bude mimo jiné znamenat, že by celkový objem exportu za rok 2022 překonal solidní rok 2021. K tomu navíc vidíme nové pozitivní signály, například v rostoucím zájmu českých firem o nová exotická teritoria. A také díky znovu otevření kanceláře CzechTrade v Kyjevě budou mít české firmy v následujících měsících obchodní příležitosti související se novou poptávkou na ukrajinském trhu,“ říká Radomil Doležal, generální ředitel CzechTrade.
Michael Mráček z právní kanceláře Dentons k novele zákoníku práce: „Do legislativního procesu vstoupil návrh významné novely zákoníku práce, jež v případě přijetí bude mít dopad na činnost a pracovní vztahy velké části zaměstnavatelů. Cílem novely je nastavení konkrétních podmínek a pravidel pro zavedení práce z domova (home office), především v reakci na dosavadní poměrně skoupou zákonnou regulaci v této oblasti. Návrh zákona přináší zevrubný popis povinných náležitostí dohody o práci z domova, která musí být mezi stranami pracovního poměru při zavedení home office uzavřena. Nadto se snaží řešit v praxi neutěšenou situaci náhrady nákladů zaměstnance vzniknuvších v souvislosti s výkonem práce z domova prostřednictvím zavedení hodinového tarifu, když tuto možnost doposud zaměstnavatelé z daňových důvodů používali pouze zřídkakdy. Vedle toho návrh zákona plánuje upravit pravidla pro doručování písemností zaměstnancům, a to větším zpřístupněním a usnadněním doručování prostřednictvím e-mailu, nebo přináší přísnější pravidla do systému dohod o práci konané mimo pracovní poměr (DPP, DPČ). Nakonec návrh cílí na povinnou implementaci dvou unijních směrnic, a to tzv. směrnice o work-life balance a směrnice o předvídatelných pracovních podmínkách. Dosavadní podoba návrhu vzbuzuje v odborné i podnikatelské obci rozporuplné reakce. Při jejím projednávání lze očekávat obtížnou diskuzi, která zřejmě oddálí i plánované datum účinnosti změny prozatím stanovené na 1. ledna 2023. Lze však očekávat, že si novela v jakékoliv finální podobě vyžádá úpravy pracovněprávní dokumentace zaměstnavatelů a bude mít na některé jejich interní procesy zásadní vliv.“
Společnost ESET posílil Jiří Bracek, který se stal ředitelem oddělení Core Technology Development v rámci divize pro výzkum a vývoj ESET Research v České republice. V rámci nově vzniklé pozice využije svých dvacet let zkušeností, které nasbíral v oblasti kybernetické bezpečnosti. Jeho hlavní činností bude koordinace stávajících a vytváření nových týmů pro vývoj bezpečnostních technologií a produktů ESET v Česku, na Slovensku a v Polsku. Děje se tak v souvislosti s dříve oznámenými plány na rozšíření aktivit společnosti ESET v Česku.
Služebních cest ubývá. Firmy je nahrazují videokonferencemi, jejichž použití za poslední tři roky zaznamenalo boom. Firmy šetří náklady na cestování a ubytování i nákladný čas manažerů. Trend je patrný i u nás a bude posilovat. „Rozvoj videokonferencí za dva roky před vypuknutím pandemie vzrostl o ani ne o 50 %, v jejích prvních třech měsících to bylo přes 500 %,“ říká Andrej Hronec, ředitel společnosti Audiopro. Využití videokonferencí znamená obří úspory pro firmy, které komunikují se zahraničními mateřskými firmami či obchodními partnery. „Návratnost takového řešení se pohybuje mezi šesti měsíci a jedním rokem,“ říká Michal Černý ze společnosti Lifesize v ČR. Firmy pořizují komunikační technologie a související vybavení ne bezhlavě, ale koncepčně řeší volbu tak, aby zvládalo spolehlivě a na úrovni komunikovat napříč nejpoužívanějšími platformami.
Společnost Skladon, poskytující kompletní outsourcing logistiky, od září zajišťuje fulfillment části zásilek také prodejci sportovního vybavení, firmě Sportisimo. Expedice zboží byla oficiálně zahájena začátkem září, příjem produktů a příprava systémů však probíhají již několik týdnů. Sportisimo plánuje z mošnovského distribučního centra expedovat přibližně tisíc balíků denně do všech svých kamenných prodejen v České republice i dalších zemích. Uzavření spolupráce plynule navázalo na poslední rozšíření distribučního centra, které Skladon definitivně dokončil letos v létě, Sportisimo totiž využívá celou kapacitu nově vystavěné plochy. Uzavřená spolupráce pomůže Sportisimu překlenout období kompletního stěhování centrálního skladu z Rudné do nového skladu v Ostravě.
Fintech je společnost, která využívá technologie ke zlepšení nebo automatizaci finančních služeb a procesů. Podle České fintechové asociace (ČEFTAS) najdeme na tuzemské scéně řadu fintech společností s potenciálem expandovat do zahraničí a stát se jedním z důležitých pilířů české ekonomiky. To ukazuje nejen Mapa českého fintechu, kterou Česká Fintech Asociace vytvořila ve spolupráci s magazíny FinTech Cowboys a Fintree, ale i data komunity Czech Founders. Podle těch jsou tuzemské i zahraniční venture kapitálové fondy podpoře českých fintechů značně nakloněny. České fintechy také nedávno oslavily úspěch v rámci soutěže Startup Awards. Podle HDP na obyvatele patří Česká republika mezi vedoucí třetinu zemí.
Klarna, společnost zabývající se zprostředkováváním plateb v oblasti elektronického obchodování, oznámila expanzi do České republiky. Počínaje dneškem tak mohou čeští zákazníci u vybraných maloobchodních partnerů a prostřednictvím online aplikace Klarna využívat službu „Pay in 3“. Ta jim umožní efektivně a přehledně spravovat finance a nákupy a šetřit čas. Možnost flexibilních plateb společnosti Klarna již využívá více než 450 000 maloobchodních partnerů na celém světě. V České republice se mezi první partnery zařadily společnosti H&M, síť lékáren Pilulka či český Footshop. Díky službě Pay in 3 mohou zákazníci, kteří si při nákupu na e-shopech vybraných partnerských prodejců tuto službu zvolí, rozdělit svůj nákup do tří bezúročných plateb hrazených každých 30 dní od nákupu.
Technologický partner pro správu budov 21. století – to je cíl značky Innovis, technologické odnože holdingu M2C. Jejím hlavním posláním je zlepšení vývoje a prodeje technologických služeb a produktů. Holding M2C vznikl na základech bezpečnostních služeb, ke kterým se připojily služby integrovaného facility managementu. Aktuálně se soustředí na vývoj nových technologií, digitalizaci a automatizaci budov. Z důvodu narůstající poptávky po technologických řešeních a akvizicí strategických start-upů se vedení M2C rozhodlo zařadit veškeré technologické produkty pod správu značky Innovis – „Powered by M2C“. Obě značky budou fungovat v součinnosti.
Fintech Mallpay, jedna z nejoblíbenějších služeb poskytujících v Česku odložené platby, se mění na Skip Pay. Nový název je posledním krokem transformace, která s sebou mimo jiné přináší výrazné rozšíření služeb. Nově bude Skip Pay rozvíjet koncept takzvaného chytrého nakupování, které umožní pohodlně a bezpečně vyřešit v jedné službě nákup od platby až po případnou reklamaci nebo vratku. Skip Pay zároveň vstupuje na trh s novým produktem Skip Třetina, který by měl obchodníkům pomoci zvládnout vánoční sezonu. K definitivní změně názvu i služeb dojde 7. října 2022.
Tým vývoje aplikací v KPMG Česká republika nově řídí Luděk Kohout, který tak zúročí své dvaadvacetileté zkušenosti z vedoucích IT pozic v bankovnictví a softwarové firmě. Kohout se zaměří na průkopnický vývoj aplikací s využitím serverless computingu. Česká kancelář KPMG soustavně buduje vlastní tým špičkových vývojářů a testerů. Jako jedni z prvních v Česku vytváří všechny aplikace jen v cloudu bez serverů, což snižuje finanční náklady i uhlíkovou stopu. Kohout pracoval přes devět let jako CIO ve stavební spořitelně Modrá pyramida. Před tím sedm let na různých manažerských pozicích v Komerční bance. Má také šestiletou zkušenost ze softwarové společnosti Deltax Systems. Studoval na VŠE v Praze a švýcarské Univerzitě St. Gallen.
Veeam Software jmenoval Ricka Jacksona marketingovým ředitelem (CMO). Jackson je zkušený marketingový lídr, který v poslední době zastával pozice ředitele marketingu ve společnostech Qlik, Rackspace a VMware. Ve Veeamu povede globální marketingovou strategii společnosti, která bude i nadále podporovat posilování značky a trvalý růst Veeamu jako jedničky na trhu řešení moderní ochrany dat pro cloudová, virtuální, fyzická, hybridní a SaaS a Kubernetes prostředí.
Zaměstnání v bankovnictví platí léta za jisté, perspektivní a dobře placené. V současné době se však i zde dějí velké změny. Komunikace s klienty se přesunuje do online prostředí, kvůli měnícímu se chování klientů se ruší pobočky. Tradiční velké bankovní domy se globálně slučují. To vše by nasvědčovalo tomu, že v tomto segmentu budou firmy zaměstnance spíše propouštět. Ale je tomu naopak. Bankovnictví a pojišťovnictví jsou segmenty, které letos patří mezi nejaktivnější v náboru zaměstnanců. Mění se totiž zaměstnanecká struktura – více lidí zajišťuje zákaznický servis, je zde i poptávka po IT pracovnících, a to jak pro tvorbu a správu online řešení, tak zajištění bezpečnosti. A i když tempo růstu mezd v bankovním sektoru v posledních třech letech zvolnilo, stále patří mezi pět oborů s nejvyšší úrovní průměrné mzdy (ta včetně bonusů a odměn je letos zatím na 49 250 Kč, což je o 2 % více než v loňském roce).
Dosavadní ředitelka pro malé, střední a korporátní firmy společnosti Microsoft pro český i slovenský trh Lenka Nováková se po třech letech působení přesouvá na pozici Enterprise Commercial Lead. Novou obchodní ředitelkou Microsoftu pro segment velkých zákazníků v Česku a na Slovensku se stala od srpna 2022. Jejím úkolem je dále posilovat pozici Microsoftu jako strategického poradce a partnera pro digitální transformaci velkých organizací a budovat strategická partnerství. Finančním managementem se Lenka Nováková zabývá více než 17 let.
Aktuální verze nejprodávanějšího programu pro osobní kybernetickou ochranu nabízí rychlou obnovu dat i bez internetového spojení a modulární instalaci. Od vstupu na lokální trh v roce 2002 se tento program pod původním názvem Acronis True Image postupně stal nejprodávanějším řešením pro osobní zálohování dat a kybernetickou bezpečnost v českém jazyce. Aktuální verze produktu, který nese nový název Acronis Cyber Protect Home Office od roku 2021, přináší další vylepšení. K nim se řadí především možnost stahování cloudových záloh do lokálního umístění umožňující rychlou obnovu i bez internetového připojení. Dalším je možnost modulární instalace, kdy není třeba instalovat celý program ale pouze vybrané komponenty.
Společnost Pure Storage oznámila rozšíření svého pražského výzkumného a vývojového centra a dalších aktivit v České republice. Do vedení tohoto centra zároveň jmenovala zkušeného technologického lídra Paula Melmona (60). Tato oznámení představují další milník v závazku společnosti Pure Storage pokračovat v inovacích a investicích v České republice i celém regionu EMEA (Evropa, Blízký východ, Afrika), a podpořit tím globální růst. Praha jakožto významný technologický hub zaujala společnost Pure Storage svou strategickou polohou i širokou nabídkou talentovaných specialistů a kvalitním vzdělávacím systémem. Výzkumné a vývojové centrum zde založila na jaře roku 2020.
Komentář odborníků z poradenské skupiny Moore Czech Republic k vládou oznámenému zastropování cen energií pro domácnosti a živnostníky: „Plošné zastropování cen je sice rychlou pomocí všem bez rozdílu, avšak za cenu výrazného prohloubení veřejného dluhu. Státu se stále nedaří přijímat cílená opatření, která pomohou složitou situaci zvládnout těm, kteří se bez ní neobejdou. V představeném modelu navíc zcela chybí mechanismus, který by motivoval k energetickým úsporám,“ komentuje partner poradenské skupiny Moore Czech Republic Petr Kymlička. „Pokud nebude poskytnuta rychlá a účinná podpora firmám, následné dopady v podobě propouštění a omezování subdodávek z části zastíní i zastropování cen pro domácnosti a malospotřebitele,“ dodává Kymlička k chystanému řešení pro firmy, které by mělo být představeno ve středu.
Zhruba 8 % podniků v Evropské unii používalo v roce 2021 umělou inteligenci. V České republice se jednalo pouze o 4 % firem. Podle odborníků z poradenské skupiny Moore Czech Republic je přitom umělá inteligence klíčovou složkou digitální transformace hospodářství a je správné, že umělou inteligenci podporuje stát v rámci Národního plánu obnovy. Naopak nad evropský průměr se Česká republika vyšplhala v podílu společností používajících internet věcí. V ČR tento podíl dosahuje 31 %, průměr celé EU je 29 %. Vyplývá to z dat Eurostatu.
Dosavadní ředitel security divize hotelů a administrativních budov Michal Kroužil se nově stal vedoucím personálního útvaru M2C. Po studiích na Policejní akademii v Praze a na Akadémii Policajného zboru v Bratislavě pracoval Michal Kroužil v Médea Security jako project manager a zástupce ředitele. V roce 2012 přešel na obdobnou pozici u Médea jako project manager a vedoucí bezpečnostně technického oddělení. Pro M2C začal Michal Kroužil pracovat v roce 2013 coby ředitel Divize hotelů a administrativních budov.
Počítačová škola GOPAS, největší poskytovatel školení v oblasti informačních technologií na českém trhu, slaví 30. narozeniny. Od svého založení se orientuje primárně na vzdělávání v oblasti IT, kde nabízí nejširší portfolio kurzů na trhu. Ročně absolvuje odborné kurzy téměř 30 tisíc studentů, většina z nich prezenčně ve 41 učebnách v sídle školy. Přestože působí na poměrně malém trhu, kromě České republiky také na Slovensku, patří k jedněm z největších poskytovatelů IT školení v Evropě. GOPAS vytvořil u příležitosti 30. narozenin speciální logo, připravil nový merchandising a výstavu fotografií na téma historie, která je ke shlédnutí v prostorách sídla s učebnami v pražských Vršovicích. K narozeninám nabízí navíc také e-learning zdarma.
Tisíce českých firem budou muset zřejmě od poloviny roku 2024 nově splňovat povinnosti v kybernetické bezpečnosti. Počítá s tím směrnice Evropské unie NIS2, jejíž konečný text by měl být znám v nejbližších měsících. Česko poté bude mít 21 měsíců, aby ji zavedlo do své legislativy. Týkat se bude nejen organizací, které musí své počítačové systémy zabezpečovat již nyní, ale mnoha dalších subjektů. Za neplnění povinností jim budou hrozit vysoké pokuty. Směrnici budou muset naplnit organizace, které v daném odvětví mají nejméně 50 zaměstnanců, nebo dosahují ročního obratu ve výši nejméně deseti milionů eur.
Společnost Hitachi Energy představila Nostradamus AI, nové řešení pro energetické předpovědi s podporou AI. Toto řešení vytvořené speciálně pro energetický průmysl, poskytuje předpovědi s přesností až o 20 % vyšší než běžné cíle v oboru. Pomáhá optimalizovat investice, obchodní strategie a možnosti výnosů v oblasti energetiky, zároveň zefektivňuje provoz. „Pokročilé předpovědi jsou zásadním prvkem efektivního řízení energetického portfolia společnosti a umožňují provozovatelům a analytikům rychle činit informovaná rozhodnutí napříč jejich podnikáním,“ řekl Massimo Danieli, výkonný ředitel obchodní jednotky Grid Automation ve společnosti Hitachi Energy. „Na základě našich hlubokých odborných znalostí v energetice a datové vědě jsme vytvořili AI engine, který výrazně zrychluje schopnost uživatelů činit datově podložená rozhodnutí, zvyšuje ziskovost jejich podnikání a nabízí flexibilitu, která umožňuje růst v souladu s rozvojem energetické sítě.“
K tématu se vyjadřuje Pavel Los, ředitel Meridian School of English Česko: Diskuse o zavedení povinného druhého cizího jazyka ve školách poukazuje na zásadní téma – kvalitu jazykového vzdělávání. Angličtina, vyučovaná již od raného věku, hraje klíčovou roli v přípravě dětí na život v globalizovaném světě. Nejde však jen o to, kdy výuku zahájit, ale především o to, jak se jazyky vyučují. Metody výuky by měly být přizpůsobené vývojovým potřebám dětí, aby bylo učení efektivní, zábavné a podporovalo přirozené osvojování jazyka. Namísto zaměření na povinnost zavést další cizí jazyk by měla být pozornost věnována kvalitě a přístupům k jazykovému vzdělávání. Klíčové je vytvořit program, který motivuje a zároveň rozvíjí schopnosti dětí v jejich vlastním tempu. Brzký a nenucený začátek výuky angličtiny může přinést větší úspěchy než pouhé přidání nového předmětu do rozvrhu. Rodiče v tomto procesu hrají významnou roli – jejich zapojení může proměnit učení jazyka ve společný zážitek, který dítě inspiruje a podpoří jeho motivaci. Důkladně promyšlený jazykový program, provázející děti od útlého věku až po střední školu, může být klíčem k jejich budoucím úspěchům ve stále propojenějším a multikulturním světě.
Česká podnikatelská rada pro udržitelný rozvoj (Czech BCSD) vydala oficiální český překlad „Protokolu o skleníkových plynech - standard pro korporátní účetnictví a výkaznictví“ (Korporátní standard GHG Protokolu). Tento základní dokument pro kontrolu emisní stopy a měření emisí skleníkových plynů byl přeložen do českého jazyka na základě licenční smlouvy se Světovým institutem zdrojů (WRI) a Světovou podnikatelskou radou pro udržitelný rozvoj (WBCSD). Jedná se o první oficiální překlad tohoto standardu vydaného již před více než dvaceti lety do češtiny – dokumentu, který má zásadní význam pro podporu dekarbonizačních aktivit českých firem a organizací. „Korporátní standard GHG Protokolu je celosvětově uznávaný standard, který pomáhá podnikům a organizacím měřit a řídit jejich uhlíkovou stopu. Pro malé a střední podniky může být často obtížné orientovat se v komplexních požadavcích na vykazování emisí, které přináší evropská legislativa, jako je například směrnice CSRD (Směrnice o podávání zpráv podniků o udržitelnosti). Český překlad Korporátního standardu GHG Protokolu nyní podnikatelům usnadní tento proces, umožní jim porozumět výpočtu emisní stopy a lépe se připravit na nové regulační požadavky,“ říká Kateřina Šveřepová, prezidentka České podnikatelské rady pro udržitelný rozvoj, Czech BCSD. Korporátní standard GHG Protokolu poskytuje firmám jasnou metodiku, jak efektivně snižovat emise skleníkových plynů, posiluje jejich konkurenceschopnost v hodnotových řetězcích a přístup ke kapitálu a investicím, které jsou stále více vázány mimo jiné i na environmentální kritéria.
Společnost Adyen, globální platforma pro finanční technologie, používaná českými i světovými firmami, jmenovala na pozici Country Manager CEE Matouše Michněviče. Ten bude mít na starosti rozvoj byznysu společnosti v celém regionu střední a východní Evropy, včetně aktivit společnosti v České republice, na Slovensku, ale také v Polsku. Michněvič přináší do společnosti Adyen své dlouholeté globální zkušenosti z oblasti plateb, inovací a budování strategických partnerství. Jako Country manager bude Michněvič zodpovědný za rozvoj a strategii společnosti Adyen a budování vztahů s klíčovými klienty a obchodními partnery v celém regionu. Také se zaměří na optimalizaci procesů, zavádění platebních inovací uzpůsobených potřebám zákazníků a zvyšování podílu společnosti Adyen na středoevropském trhu.
Česko potřebuje v podpoře startupů a inovací výrazně přidat. Zatím se ale nedaří prosazovat změny, které by k tomu vedly. Změnit to má nově vznikající Česká startupová asociace. Ta má za cíl zastupovat zájmy českého startupového ekosystému v dialogu s vládou, Parlamentem a politickými stranami. Zaměří se na přípravu kvalitních analýz a konkrétních návrhů legislativních a systémových řešení pro zlepšení českého startupového ekosystému a jejich následné vyjednávání s politickou sférou. Asociaci vede Martin Jiránek, zkušený expert na zákonodárství, politiku a lobbing. Prvními členy Asociace jsou venture kapitálové fondy Credo Ventures, Presto Ventures či Purple Ventures, technologické startupy Keboola, Liftago či Oddin a také další klíčoví hráči startupové komunity – Sparring a Novalia, právní kanceláře zaměřené na technologický sektor, inovační agentura JIC, akcelerátor StartupYard a byznys hub Opero. S desítkami dalších partnerů nyní Asociace jedná.